Årets Kullamust nu på Systembolaget

Nu lanseras det bästa från höstens svenska äppelskörd på Systembolaget. Två olika äppelsorter, Cox Orange och Belle de Boskoop, har fått ge smak åt den goda musten från Kullabygdens Musteri.

Kullamust Premium är Kullamusts allra finaste must. Gjord på särskilt utvalda äpplen och extra mycket kärlek. I varje flaska ryms 1,3 kg äpplen, handplockade på Kattviks Fruktodling utanför Båstad.

”Inget annat än kallpressade äpple från Skåne med andra ord”, bekräftar Peter Carlsson, Mustmästare och ägare av Kullabygdens musteri. ”Besökare och kunder runt om i landet blir alltid lika förvånade av att höra att vi varken tillsätter socker eller kolsyra i musten.”

Intresset för äpplemust ökar hela tiden. Det blir allt viktigare att kunna erbjuda bra alkoholfria alternativ, men även efterfrågan på lokalproducerat håller i sig. Dagens konsument är medveten och vill veta vad de stoppar i sig. Äpplemust passar utmärkt som måltidsdryck, men också som en fräsch törstsläckare.

Kullamust Premium finns i två varianter, som är olika i sina karaktärer:

Cox Orange har smak av röda äpplen med inslag av vanilj och apelsin.

Belle de Boskoop har istället karaktär av gula äpplen med inslag av honung och halm. ”Belle de Boskopp är en personlig favorit genom åren, äpple i sin renaste form! Frisk och syrlig som vinner på att lagras, skörden 2012 är mycket god!”, berättar Peter Carlsson.

Kullamust Premium kostar 36 kr på Systembolaget.

Bilder finns att ladda ner på www.kullamust.se/bildbank.htm

Vill du veta mer, kontakta:

Peter Carlsson

E-mail: peter@kullamust.se

• Dryck

Kullbygdens Musteri etablerades 1929 i Mjöhult, strax utanför Höganäs i Skåne. I det familjeägda musteriet arbetar ett tjugotal personer med att kallpressa traktens äpplen och tappa dem på flaska. Resultatet blir en naturligt god äpplemust, helt utan tillsatser.

www.kullamust.se

Peter Carlsson