Johan von Wachenfeldt är nu vice VD på Krook & Tjäder

Krook & Tjäder tillsätter vice VD

– Krook & Tjäder är ett fantastiskt företag som det är ett privilegium att vara både delägare och VD i. Att vi nu lägger i en ny växel är ett led i hur vi alltid arbetat, släppa fram våra unga krafter och inte stå i vägen för den utvecklingen. Säger Mats Bergstrand, Krook & Tjäders nuvarande VD som fortsatt kommer arbeta inom ledningen i företaget och inte minst som stöd till Johan och övriga i ledningen.

Vice VD Johan von Wachenfeldt är själv arkitekt, utbildad på Chalmers och på Queensland University of Technology. Han har tidigare arbetat som studiochef på Göteborgskontoret och fungerat som styrelseordförande för kontoren i Stockholm och Uppsala. Johan har drivit egen arkitektbyrå i nio år samt arbetat på Arkitektbyrån AB innan han kom till Krook & Tjäder.
– Krook & Tjäder är ett fantastiskt bolag och ett arkitektkontor som skiljer sig från alla andra som jag känner till. Vi arbetar med äkta omsorg om våra medarbetare och ger alla möjligheten att blomma. Våra medarbetare arbetar ofta direkt mot kund utan ett lager av mellanchefer, vilket gör att de snabbt bygger erfarenhet som får beställarna att känna sig trygga. Är man en del av Krook & Tjäder får man vara med om något inspirerande och framgångsrikt. Magiskt, säger Johan von Wachenfeldt.

Johan von Wachenfeldt beskriver sig själv som en lagspelande, erfaren arkitekt med stort kontaktnät på marknaden.
– Jag har ett stort intresse för arkitektur och samhällsbyggnad. Jag vet vad arkitekter brinner för och är bra på att skapa arbetsglädje och inspirera. Jag vill arbeta med att kommunicera och förstärka vår identitet. Jag tror att företagsidentitet en av de främsta konkurrensfördelarna som finns på en mättad marknad, säger Johan von Wachenfeldt.

Just nu befinner sig Krook & Tjäder i en utvecklingsfas, där företaget vuxit till ett av Sveriges största arkitektkontor och lagt en stabil grund för vidare utveckling och expansion. När bolaget växer vill Johan von Wachenfeldt jobba för att behålla och stärka den entreprenöriella andan som har präglat Krook & Tjäder från starten.
– Ett stort bolag som lyckas behålla den kraften förblir intressant, dynamiskt och framgångsrikt. Vi ska se till att inte bli nöjda utan att fortsätta odla ett inspirerande klimat där våra medarbetare känner glädje i att uppdatera sig professionellt så att vi fortsatt är med och leder utvecklingen, säger Johan von Wachenfeldt.

Idag täcker Krook & Tjäder i princip hela Sverige med sju lokala kontor och 150 medarbetare.
– En viktig uppgift för mig blir att se till att fortsätta stärka samarbeten mellan kontoren inom koncernen, säger Johan von Wachenfeldt.

Arkitekterna Krook & Tjäder är bland de tio största arkitektkontoren i Sverige med över 150 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Uppsala, Östersund och Borås. Kontoren arbetar med en stor bredd av uppdrag inom husbyggnad, stadsbyggnad, landskapsplanering, inredning samt produktdesign. Krook & Tjäders kontor är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 14001 och ISO 9001. Inom Krook & Tjäder finns en etablerad modell för delägarskap.