Bild: Krook & Tjäder

Anstalten i Trelleborg tar form - med grönska och bykänsla i fokus

Vid fredagens pressträff presenterades Krook & Tjäders visionsskisser för hur anläggningen är tänkt att se ut. Med utgångspunkt i evidensbaserad design och dynamisk säkerhet har anstalten utformats i samarbete med Specialfastigheter och Kriminalvården. Trygghet, grönska och variation har varit ledord i processen för arkitekterna och landskapsarkitekterna. Med gedigen kunskap och erfarenhet av projekt såsom sjukhus, anstalter och andra komplexa projekt har teamet arbetat fram ett koncept för anstalten med stöd i aktuell forskning.

- Vi har med utgångspunkt i kommunens gestaltningskrav arbetat med att skapa bykänsla genom variation i höjd, skala och materialitet, vilket också förstärks av de gröna inslag av dungar som planeras på området. Ambitionen har även varit att skapa en välkomnande entré med tillhörande entrétorg för både medarbetare och besökare. För barn och närstående som kommer på besök är det viktigt att byggnaden kännas lugnande, varm och välkomnande i den mån det går, berättar Jennie Edfast, uppdragsansvarig arkitekt på Krook & Tjäder.

Evidensbaserad design är ett viktigt stöd i processen för att uppnå funktionella och attraktiva miljöer utifrån ett långsiktigt ekonomiskt och hållbart perspektiv. Med den senaste forskningen som grund utformar vi boende- och arbetsmiljöer för klienter och personal. Lokalerna är utformade för att understödja en naturlig interaktion mellan medarbetare och intagna.

- Utöver grönska har vi arbetat mycket med dagsljus, konstaterar Helen Cöster Engelberg, arkitekt och ansvarig inom Vård & Omsorg på Krook & Tjäder. Vi har försökt väva in dagsljus i gestaltningen av alla strukturer, såväl för boende som besökare och personal. Ju mer man exponeras för dagsljus desto bättre dygnsrytm och sömn får man, vilket leder till bättre mående. En utvilad intagen är mindre benägen att bli aggressiv, vilket också ger en tryggare och säkrare miljö för personalen.

Kriminalvården och Krook & Tjäder har även samarbetat med forskare vid SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp om delar av utformningen. Samarbetet har bland annat resulterat i att man har tittat på hur utemiljöerna på området skulle kunna utformas.