Kronan Cykel firar in våren med nya färger

Kronan lanserar vårens färger på den mycket populära Kronan Cykel. Från och med i år kan vardagens "fashionistas" välja en damcykel i rosa eller herrcykel i brunt.

Den klassiska konstruktionen, dimensionen på hjulen, registreringsskylten, pumphållaren, de breda stänkskärmarna och den dynamodrivna framlyktan har vi behållit från den klassiska cykeln som har sitt ursprung från tidigt 1900-tal.

Kronan Cykel tillverkas i Sverige och till årets säsong har vi utvecklat vissa komponenter för bättre komfort och kvalitet. Vi har förfinat och lagt till moderna detaljer såsom baklyktan som reglerar sig själv efter ljuset och en tålig rostskyddsbehandling. Vissa delar av ramen är utbytt till cromoly vilket gör ramen styvare och gör att cykelturen känns mer lätt trampad. Hjulens fälgar är tillverkade av dubbelbottnad aluminium och är pulverlackerade. Hjulen är handbyggda med en grov dimension på ekrar och nipplar. Detta ger ett hjul med oslagbar konstruktion vad gäller slittålighet och vikt. Materialet i vevarmarna är utbytt till aluminium vilket ger lägre vikt. Vi strävar efter att cykelturen skall bli en njutning och inspirera till en hälsosammare livsstil.

Kronan Cykel finns som herr- och dammodell och som tillval kan den levereras med 3 växlar.
Den finns i följande färger: Herr: svart, grön, blå och brun. Dam: svart, röd, creme och rosa

- Kronan Cykel fungerar idealiskt som både landsortscykel och statscykel, till och från jobbet, gymmet och affären. Den fungerar utmärkt som färdmedel och som träningsredskap. En vardagscykel att leva med helt enkelt, säger Magnus Gustafsson, f.d. tävlingscyklist tillika produkt- och kvalitetsansvarig på Kronan. Vi testar cyklarna i olika miljöer och ser till att de utvecklas hela tiden. Vi ser över material, moderniserar och lyssnar på konsumenternas önskemål utan att ge vika för den klassiska designen.

Allt fler svenskar cyklar
Var fjärde svensk planerar att köpa en cykel i vår. Enligt branschorganisationen Svensk cykling är det allt fler svenskar som cyklar. Bara i Stockholm har antalet cyklister fördubblats de senaste 15 åren och år 2010 såldes 6 % fler cyklar än året innan. Genom att lämna bilen hemma och istället använda cykeln som transportmedel bidrar det till både bättre hälsa och till en bättre miljö.

Handla på webben och få cykeln hemlevererad
Kronan har en lång tradition av att sälja cyklar via företagets webbshop på www.kronan.com.  Cykeln levereras hem till dörren och är i stort sett färdigmonterad. Styret behöver justeras och pedaler monteras  (insexnyckel medföljer). Fraktkostnaden är 395 kr över hela landet.

Rullande profilering
Kronan säljer profilerade cyklar för företag eller som en festlig gåva. Kunden har möjlighet att på ett antal varianter av skyltar trycka sin egen logotyp eller budskap. Tjänstecyklar på kontoret är bra reklampelare och ger en enastående möjlighet att exempelvis presentera ett företags budskap på. Inte minst kan ett företag förbättra sin hälso- och miljöprofil genom att ha tjänstecyklar för personalen.

Överraska en jubilar med en cykel med ett unikt budskap. Genom åren har vi levererat ett stort antal cyklar till bemärkelsedagar, bröllop och som kärleksgåvor. En cykel med budskap är en uppskattad present.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Brunstedt, vd för Kronan Tel: 08-694 72 86, e-post: maria@kronan.com

alt Kronans presskontakt, Magdalena Höglund, Highland Public Relations