Presentation av årets stipendiat, Julia Åsberg

Presentation av årets stipendiat, Julia Åsberg

Kristinehamns konstmuseum och Vänföreningen bjuder in till pressträff fredag den 12 januari kl.11.30 där årets stipendiat, Julia Åsberg, presenteras.

Så här lyder juryns motivering:

Kristinehamns Konstmuseums och Vänföreningens stipendium 2018 tilldelas Julia Åsberg.

”Jag har skapat en kollektion som syftar till att kommunicera vår strävan efter ett själv genom andras identiteter istället för våra egna”.

Julia Åsbergs modeskapande framställer en förhandling mellan identitet, kropp, genus, material, hantverk och social hållbarhet. Genom denna förhandling utforskar Julia Åsberg gränserna mellan mode, konst och kostym. Gällande normer rivs upp för att skapa nya sammanhang som berättar, ifrågasätter och speglar den komplexa samtiden vi lever i.

Julia Åsberg är en gränsöverskridande designer där hennes kläder blir konst. Konst har alltmer blivit ett utvidgat begrepp och det vill Kristinehamns konstmuseum och Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum markera genom att utse Julia Åsberg till årets stipendiat.

Lena Örtlund

Presskontakt Verksamhetsansvarig Kristinehamns konstmuseum 0550-88353
Maria Lobell

Presskontakt Kulturchef Kulturförvaltningen 0550-880 70

Ett museum för modern och samtida konst.

Kristinehamns konstmuseum visar modern och samtida konst av den typen som vanligtvis visas i storstäderna. Här presenteras ett mångsidigt utbud med nationell och internationell konst. Utställningarna visar konst av såväl traditionell karaktär som nyare tekniker. Museet har också en konstsamling med fokus på verk skapade av konstnärer från regionen.

Kristinehamns Konstmuseum

Dr Enwalls väg 13