Upphandling av nytt kommunhus klar

Upphandling av nytt kommunhus klar

Nu är upphandlingen av ett nytt kommunhus klar. Linnés Fastighets AB Vintergatan tilldelas kontraktet som hyresvärd. Det beslutade kommunstyrelsen på senaste sammanträdet den 11 mars 2024. Beslutet innebär att det nya kommunhuset sannolikt kommer att hamna i kvarteret Vintergatan, i centrala Kristinehamn. Slutgiltigt beslut kommer att fattas i april när frågan tas upp i kommunfullmäktige.

– Det vinnande förslaget innebär lägre hyreskostnader och en bättre användning av lokalytor jämfört med hur det ser ut idag. Vi bedömer att lokalerna på Nya Kyrkogatan har goda förutsättningar att skapa en bra mötes- och arbetsplats, både för våra medarbetare och för de som besöker kommunen i olika ärenden, säger kommundirektör Martin Willén.

Förändrade lokalbehov

Kristinehamns kommun har under en tid utrett möjligheterna att samla fler administrativa verksamheter i en och samma byggnad. En upphandling av hyresvärd har nu genomförts och Linnés Fastighets AB Vintergatan mötte kommunens behov bäst.

I upphandlingen ställdes krav på möjlighet till en öppen och välkomnande entré, ett centralt geografiskt läge som är enkelt att nå med kollektivtrafiken, goda parkeringsmöjligheter och förutsättningar att anpassa lokalerna till ett aktivitetsbaserat arbetssätt.

Gynnar samarbete

En flytt till kvarteret Vintergatan innebär att kommunen halverar den sammanlagda lokalytan för de verksamheter som i samband med flytten samlas i kommunhuset.

– Utformningen av de nya lokalerna gör att vi använder dem effektivare och mer hållbart, både på kort och lång sikt. Det nya arbetssättet är aktivitetsbaserat och bygger på att varje medarbetare kan välja arbetsplats utifrån det arbete som ska göras. Det innebär att vi lämnar fasta arbetsplatser med egna rum till förmån för mer flexibilitet och större möjligheter till samarbete, inte minst över verksamhetsgränserna. Målet är en mer tillgänglig och samordnad kommun, säger Martin Willén.

Vill du veta mer?

För eventuella frågor och mer information kontakta:

Lars Nilsson, Kommunstyrelsens ordförande,
lars.nilsson@kristinehamn.se