Planprogram för området Broängen påbörjas

På kommunstyrelsens sammanträde måndagen den 8/5 beslutades det att planeringsavdelningen ska ta fram ett planprogram för Broängen.

Broängen är Kristinehamns starkaste handelsområde med fördelaktigt läge nära centrum. I kommunens översiktsplan beskrivs Broängen som både ett industri- och handelsområde där kommunen ser stor utvecklingspotential för handel väster om Ringvägen. Det finns goda förutsättningar att bygga ihop Broängen med centrum för att skapa en enhetlig plats, där större volymhandel kan förläggas till Broängen och mer specialhandel, restauranger, kommersiell service lokaliseras till centrum.

– Det är ett intressant område som har ett väldigt attraktivt läge. Vi hoppas på goda dialoger med de företagare och fastighetsägare som redan är etablerade på platsen för att tillsammans kunna utveckla området framöver, berättar Thea Falkeling, planarkitekt Kristinehamns kommun.

Vad är ett planprogram?

Markens användning och bebyggelsens utformning regleras genom detaljplaner. Innan man tar fram detaljplaner kan man behöva utreda och illustrera helheten i ett större geografiskt område. Syftet med att använda planprogram är att tydligare kunna formulera en önskad målbild. Ett planprogram utreder alltså mål och övergripande förutsättningar för en idé inom ett planområde, men är inte juridiskt bindande.

– Ett planprogram ska kunna fungera som en önskad målbild för ett område och tas fram under en längre tid framöver. Vi hoppas kunna arbeta fram en gemensam vision tillsammans med områdets företagare och fastighetsägare. Det kan ske genom workshops och andra mötestillfällen, allt för att ta vara på varandras färdigheter, önskemål och kompetenser, säger Thea Falkeling.

Ett planprogram arbetas fram under en längre tid och blir ett strategiskt underlag för hur platsen kan komma att utvecklas över tid. Tillsammans med redan etablerade företagare och fastighetsägare ska Kristinehamns kommun arbeta fram en målbild om utveckling av området. Om parterna tillsammans kan hitta delar av området som kan utvecklas till handelsområde så kan nya detaljplaner kunna tas fram.

– Det finns många väletablerade företag i området redan idag som vi vill ska kunna utvecklas och växa. Vi på Närsam märker också att det finns en efterfrågan på att få etablera sig i området Broängen. Karlstadvägen och Västra ringvägen med anslutning till både E18, godstrafik och hamn skapar givetvis stor potential i området, avslutar Madelen Richardsson, VD Närsam och näringslivschef Kristinehamns kommun.

Kontakt:
    Thea Falkeling, planarkitekt