Ett enhälligt kommunfullmäktige har fattat beslut om att genomföra den sedan tidigare aviserade försäljningen av fastigheten Gustafsvik.

Plan för försäljning av Gustafsviks herrgård

Ett enhälligt kommunfullmäktige fattade tidigare i våras beslut om att genomföra försäljningen av delar av fastigheten Gustafsvik. Enligt kommunens planering kommer försäljningsprocessenen på allvar att inledas under hösten. Arbetet med försäljningen kommer genomföras med omsorg och hänsyn till både ekonomiska faktorer och det kulturella värde som fastigheten och området har.

Herrgårdsmiljön Gustafsvik, belägen nordväst om Kristinehamn, har varit i kommunens ägo sedan 1957. Fastigheten förvärvades då som ett strategiskt markförvärv för att möjliggöra planeringen av bland annat Kroksviks industriområde. Decennier av uteblivet underhåll medförde att byggnaderna förföll.

– Man kan säga att vi först 2015 planerade en seriös satsning på Gustafsvik. Tanken då var att renovera taket på ena flygeln och att därefter undersöka möjligheterna till försäljning. I samband med det så fick vi lite av en slump kontakt med tv-profilen Ernst Kirchsteiger som gärna ville spela in sitt sommarprogram där 2016. Området fick en upprustning i samband med tv-produktionen och efteråt försökte kommunen etablera området som ett besöksmål. Satsningen var under den tiden väldigt uppskattad, men medförde samtidigt väsentliga kostnader för kommunen i form av kapitalkostnader och underhåll av herrgårdsparken, förklarar Kalle Alexandersson, planeringschef på Kristinehamns kommun.

Kulturhistoriska värden viktiga

Efter den genomförda satsningen har kommunen inte haft vare sig resurser eller rätt förutsättningar för att fortsätta investera i Gustafsvik, utan i stället valt att prioritera resurser på andra parkområden så som stadsparken, stadsbondgården och Picasso-området. Det finns även önskemål om bättre skötsel av området kring hembygdsgården och Kvarndammen. Kommunen har utifrån detta landat i att en privat ägare sannolikt kommer att kunna förvalta Gustafsvik på ett bättre sätt.

– När vi på ett övergripande plan sett över våra fastigheter och parkområden och de åtaganden som följer dessa, kopplat till förvaltning och utveckling så ser vi att det är andra områden vi behöver prioritera. Vi tror också att en privat ägare kan tillföra ny energi och de resurser som krävs för att utveckla Gustafsvik på det sätt som platsen faktiskt förtjänar. Vi vill på det här sättet ta ansvar för att Kristinehamn blir en mer attraktiv plats för både boende och de som besöker oss. Är vi fler som bidrar till detta, kommunalt och privat, så säkrar vi också detta på ett bättre sätt, säger Kalle Alexandersson.

Gustafsvik är enligt stadsplanen (tidigare begrepp för detaljplan) klassad som ett kulturreservat, vilket innebär att framtida förändringar måste anpassa sig till områdets kulturhistoriska värden.

–Stadsplanens inriktning gör att vi kan vara trygga i att den framtida ägaren har att förhålla sig till de kulturella värden som Gustafsvik har. Det är viktigt att understryka, tillägger Kalle Alexandersson.

Försäljningen får ta tid

Försäljningsprocessen kommer att starta på allvar senare i höst och kommer att genomföras i samarbete med en mäklarfirma. Processen kommer att ske metodiskt utifrån de rutiner som används vid den här typen av fastighetsförsäljningar.

– För oss är det viktigt att det blir en bra process och en bra försäljning. Det är viktigare att det blir bra än att det går snabbt. Jag tror att vi alla i grunden känner en viss stolthet över området Gustafsvik och dess historia, precis som vi gör för hela vår kommun. Därför är vi angelägna om att fastigheten ska hamna i bra händer, som vill ta vidare och utveckla området, säger Kalle Alexandersson.

Försäljningen är en del av ett större arbete som genomförs i Skärgårdskommunen Kristinehamn som syftar till att utveckla grönområdena, skapa en attraktiv kommun för såväl invånare som besökare och se till att människor både vill bo och verka i kommunen. Ytterligare information om den här specifika försäljningen kommer att ske kontinuerligt i takt med att processen löper på.

Kalle Alexandersson

Planeringschef Kommunledningsförvaltningen 0550-880 02