Seniorsidan ska göra det lättare för seniorer i kommunen att hitta det mesta de behöver för ett aktivt och socialt liv i kommunen.

Kristinehamns kommun lanserar ny hemsida för seniorer

Kristinehamns kommun lanserar en ny hemsida som är särskilt anpassad för seniorer. Syftet är att göra det enklare för seniorer att hitta den information de behöver för att kunna leva ett aktivt och socialt liv i kommunen.

I dagens digitala samhälle kan det vara en utmaning för många äldre att hålla sig uppdaterade med relevant information. Information förändras snabbt och sprids över många olika kanaler, vilket kan göra det svårt att navigera rätt. För att möta dessa utmaningar har Kristinehamns kommun tagit fram en seniorsida på kristinehamn.se, som är specifikt utformad för att vara lättillgänglig och enkel att använda.

– Vi vill att alla invånare, oavsett ålder, ska kunna ta del av kommunens information på ett enkelt sätt. Den nya seniorsidan är ett viktigt steg mot att göra våra digitala tjänster mer tillgängliga och inkluderande. Jag är särskilt stolt över det fina samarbetet vi har haft med kommunens pensionärsföreningar, säger Elma Pasalic Östborg, kommunikationschef i Kristinehamns kommun.

Samarbete med pensionärsföreningarna
Genom dialog och workshops har seniorernas synpunkter och behov varit i fokus under hela utvecklingsprocessen. Målet har varit att skapa en sida där all relevant information samlas på ett och samma ställe, som är lätt att hitta direkt från startsidan och som kräver minimalt antal klick.

– Vi vet att många seniorer tycker det är svårt att navigera i den digitala världen, särskilt när det finns så många olika kanaler att hålla reda på. Genom att lyssna på våra seniorer har vi skapat en sida som är både enkel och lättillgänglig, säger Elma Pasalic Östborg.

Vad finns på seniorsidan?
Seniorsidan erbjuder en rad resurser som är relevanta för äldre invånare i kommunen. Här finns bland annat:

• Evenemangskalender: Håll dig uppdaterad om kommande evenemang och aktiviteter.
  • Digital vägledning: Kom i kontakt med kommunens digitala lots eller annat digitalt stöd.
  • Information om pensionärsföreningar: Kontaktuppgifter till lokala föreningar.
  • Träning och sociala aktiviteter: Träningstips- och filmer för att hålla dig aktiv och frisk.
  • Stöd och hjälp från kommunen: Information om vilka tjänster och vilket stöd som finns tillgängligt.

– Nu är vi superspända på hur denna satsning kommer landa ute i stugorna och jag vill verkligen uppmuntra alla seniorer att besöka sidan för att ta del av de resurser och tjänster som finns där. Och självklart återkoppla till oss eventuella synpunkter och frågor, säger Elma Pasalic Östborg.

Den nya seniorsidan finns tillgänglig på kristinehamn.se/senior.

Elma Pasalic Östborg

Kommunikationschef 0550-880 03