Anders Forsberg är digital lots i Kristinehamns kommun

Kristinehamn kommuns digitala lots nominerad till pris!

Anders Forsberg, Digital lots i Kristinehamns kommun, är nominerad i tävlingen DigitalWell Awards 2023. Anders är en av fyra nominerade i kategorin Individens delaktighet. Röstningen är öppen till den 1 juni kl 18:30. Vinnaren utses sedan på ett event i Karlstad samma kväll.

– Möjligheten att få skapa och medverka till digital inkludering i samhället är fantastiskt roligt och givande. Jag är stolt och ärad över att få vara del av det för våra äldre och funktionsvarierade i Kristinehamn. Jag är rörd över att ha fått denna nominering och gått vidare bland fyra nominerade, säger Anders Forsberg.

Sedan i höstas arbetar Anders med att hjälpa äldre och funktionsvarierade med vardagsteknik. Han kan antingen åka ut och hjälpa dig i hemmet, eller genom bokade besök eller drop in på biblioteket på tisdagar.

DigitalWell Arenas motivering om Anders:

Genom att lotsa och hjälpa till med allt som rör teknik bidrar han till att minska det digitala utanförskapet inom utsatta grupper. Han gör både hembesök och har träffpunkter där han tar emot bokningar. Digital inkludering för alla som är över 65 år i Kristinehamns kommun!

Om kategorin Individens delaktighet

För en mer hälsosam framtid krävs det en aktiv individ som vill påverka sin hälsa, och som har möjlighet och verktygen att göra det.

DigitalWell Award för Individens delaktighet delas därför ut till ett initiativ som stärker människors möjlighet att förbättra sin egen hälsa med hjälp av data och digital teknik.

Exempel på nominerade i denna kategori:

• En digital tjänst eller utvecklingsarbete som avser tydliggöra enskilda individers hälsostatus.
  • Ett nytt arbetssätt, tjänst eller initiativ som stärker individers självständighet.

Om DigitalWell Award

DigitalWell Award lyfter fram personer och initiativ som bidrar till framtidens hälsoinnovationer. DigitalWell Award hålls av DigitalWell Arena som är en en innovationsmiljö där offentlig sektor, företag, akademi och civilsamhället tillsammans utvecklar nya arbetsätt och nya digitala lösningar som ökar vår egenförmåga att leva ett hälsosammare liv.

Kontakt:

Anders Forsberg, tel: 0550-886 16