Glöm inte medborgarundersökningen – din röst är viktig!

Glöm inte medborgarundersökningen – din röst är viktig!

Just nu genomför kommunen SCB:s medborgarundersökning som skickats ut till 2000 slumpmässigt utvalda kristinehamnare. Den här veckan går sista påminnelsen ut – och kommunstyrelsens ordförande Lars Nilsson hoppas nu att fler tar sig tid att svara.

SCB:s medborgarundersökning är en attitydundersökning som görs på uppdrag av kommuner för att mäta hur invånarna ser på sin kommun. Undersökningen ger bland annat svar på frågor om hur kommuninvånarna uppfattar att verksamheter, samhällsservice, klimat- och miljöarbete och underhåll av den offentliga miljön i kommunen fungerar.

– Undersökningen ger oss värdefull information om vad våra invånare tycker om att bo och leva i Kristinehamn, vi hoppas därför att så många som möjligt av de som har fått enkäten också tar chansen att svara. Ju högre svarsfrekvens vi får, desto högre tillförlitlighet har resultatet. Varje röst är viktig för oss i vårt framtida arbete, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nilsson.

Hitintills har 35procent av kristinehamnarna som fått enkäten besvarat den. Vi ligger därmed något högre än snittet för hela Sverige, som i nuläget ligger på knappt 33 procent. Förhoppningen är att klättra några procentenheter ytterligare under de sista veckorna som medborgarundersökningen är öppen, framför allt i de yngre åldersgrupperna där det hittills är en lägre procentandel som svarat.

Webbenkäten stänger för svar 7 november kl. 13.00 och sista dag för att posta pappersenkäten är 3 november.

För mer information:

Lars Nilsson, kommunstyrelsens ordförande: 070-297 0592