Enklare valdag i Kristinehamn – inga valsedlar delas ut vid vallokalerna

Enklare valdag i Kristinehamn – inga valsedlar delas ut vid vallokalerna

Gruppledarna i kommunfullmäktige i Kristinehamns kommun har fattat ett gemensamt beslut för att underlätta valprocessen för invånarna i Kristinehamn.

Beslutet har undertecknats av alla representerade partier och innebär att inga politiska valarbetare kommer att dela ut valsedlar i områden kring vallokalerna.

- Valet till Europaparlamentet är av stor betydelse för Sverige och för svenska medborgare. Vi gruppledare vill underlätta valprocessen för alla invånare på valdagen. En av våra viktigaste demokratiska rättigheter och skyldigheter är att rösta, och då ska man få göra det i lugn och ro, säger kommunfullmäktiges ordförande Anja Rech.

Möjlighet till förtidsröstning

Det är redan nu möjligt att förtidsrösta. Du som vill förtidsrösta kan göra det i vilken lokal för förtidsröstning som helst i hela Sverige, oavsett var du är folkbokförd. Glöm inte att ta med dig röstkort samt id-handling.

Fram till den 9 juni kan du förtidsrösta i Hörsalen i nämndhuset. Det finns också möjlighet att förtidsrösta på bokbussen enligt den ordinarie turlistan.

– Vi är mycket glada över att kommunen erbjuder förtidsröstning på bokbussen. Tidigare val har visat att denna möjlighet är till stor hjälp för invånare på landsbygden, säger Anja.

Vill du veta mer?

För mer information eller vid frågor kan man ta kontakt med kommunfullmäktiges ordförande Anja Rech.
Anja nås på telefonnummer 070-240 95 28