Enad kommunstyrelse för en sammanhållen kommun

En enad kommunstyrelse har idag beslutat att fullfölja den arbetsrättsliga processen kopplad till förvaltningschefen för miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Det innebär att förvaltningschef ska skiljas från nuvarande befattning. Kommunstyrelsen uppdrar därmed till kommundirektören att verkställa beslutet.

- Vi måste komma vidare. Kommundirektören och den kommunövergripande ledningsgruppen där alla förvaltningschefer ingår har i uppdrag att jobba med en sammanhållen kommun. Kommunstyrelsens samlade bedömning är att detta är prioriterat och att dagens beslut därför är nödvändigt, säger Lars Nilsson.

Fokus på fortsatt samarbete

Arbetet med att ta fram en handlingsplan kopplad till de arbetsmiljöproblem som lyfts i utredningen är påbörjat. De bakomliggande faktorer som kom fram är bristande kommunikation, rollhantering och hantering av vissa sakfrågor som har bidragit till att arbetsmiljöproblematiken har uppstått. Nu ligger fokus på att skapa en stabil grund för fortsatt samarbete, men även åtgärder för hela organisationen.

- Invånarna och företagen förväntar sig en sammanhållen kommun som har förmåga att agera samlat och överblickbart oavsett kommunens interna organisation. Därför är det helt avgörande att kommunens förvaltningschefer klarar av att agera utifrån ett kommungemensamt perspektiv där en del får stå tillbaka för att helheten ska bli bra, säger Lars Nilsson.

Handlingsplanen i sin helhet kommer att presenteras för kommunstyrelsen innan sommaren.