Bättre utgångsläge för nya kommunhuset skapas genom ny hyresvärdsupphandling

Bättre utgångsläge för nya kommunhuset skapas genom ny hyresvärdsupphandling

Nya nationella rekommendationer kring hur kommuner ska upphandla nya lokaler innebär att Kristinehamns kommun väljer att göra en komplettering till den upphandling av det nya kommunhuset som tidigare genomförts.

Den nya upphandlingen grundar sig på samma förutsättningar som tidigare men skapar en tydlighet mellan hyresvärd och hyresgäst och vem som ansvarar för vad i processen med att göra iordning det nya kommunhuset. Intresserade fastighetsägare får nu en ny möjlighet att lämna anbud.

– Jag har stor respekt för att detta kan väcka känslor, särskilt hos de som redan nu på olika sätt förbereder sig på en flytt. Vår bedömning är att risken är liten för att det steg vi nu tar ska leda till förseningar av projektets totala genomförande. Men alternativet innebär en uppenbar risk för rättslig prövning som leder till stora kostnader och förseningar som resultat, vilket vi självfallet måste undvika, säger kommundirektör Martin Willén.

Rättsläget för hur upphandlingar av lokaler ska hanteras har förändrats det senaste året. Nu väljer vi att göra en ny hyresvärdsupphandling för att vara säkra på att vi gör rätt och för att undvika förseningar i projektet.

Målet - ändamålsenliga lokaler

Projektet “Nya lokaler och arbetssätt” (NLA) har pågått i snart ett år med målet att skapa moderna och ändamålsenliga lokaler för kommunens medarbetare, invånare, företagare och besökare. Att vi gör en hyresvärdsupphandling nu räknar vi med endast kommer ge en mindre försening.

– Målet är detsamma oavsett hur det blir – vi behöver ändamålsenliga lokaler. Allt förarbete som vi gör nu kommer vi ha nytta av framåt. Så inget arbete kommer vara ogjort och våra förberedelser behöver fortsätta enligt plan, säger Martin Willén.

Kontaktperson:

Annette Borneland, ekonomichef, 0550-880 21