Engagemanget för Ukraina fortsätter

Engagemanget för Ukraina fortsätter

Efter ett år pågår fortfarande kriget i Ukraina och volontärer i verksamheten LivÅLust fortsätter med sitt engagemang. Närmast på schemat står en ny insamlingsinsats.

Vill du bidra med saker som kan göra skillnad för människor som påverkas av kriget i Ukraina? Den 10 mars 17.00 - 19.00 har LivÅLust en insamling på Spelmansgatan 47, i bostadsrättsföreningen Repslagarbanans medlemslokal. Materialet körs sedan den 12 mars till Ukrainian Volunteer Hub i Stockholm, turen planeras och hanteras genom LivÅLust volontärverksamhet.

Saker som behövs just nu är varma kläder, filtar, livsmedel med lång hållbarhet som inte kräver någon särskild temperatur och hygienprodukter som tvål, servetter, babyblöjor, bindor och tamponger.

LivÅLust är en kontaktpunkt mellan människor som vill göra en frivillig insats och de som önskar ta del av en. Volontärerna vänder sig i första hand till äldre som önskar en social kontakt, men hjälper också organisationer, grupper och individer som vill engagera sig ideellt på olika sätt. Under december 2022 startade en grupp som ville engagera sig och göra en insats för Ukraina. Gruppen har haft flera insamlingar och samarbeten med olika parter.

Kontaktpersoner:

Margaretha Bohlin - volontär
070-25 38 993

Carin Övringe - Utvecklingsledare Stöd, vård och omsorgsförvaltningen Kristinehamns kommun
carin.ovringe@kristinehamn.se