Region Stockholm förlänger stoppet av samåkning inom Färdtjänsten

Region Stockholm förlänger stoppet av samåkning inom Färdtjänsten

Under covid-19 pandemin har samplanering och samåkning i färdtjänsten i Region Stockholm varit stoppad pga. smittskyddsskäl. Nu förlängs stoppet av samåkning till den sista september 2022.

- Smittspridningen av covid-19 är ännu inte över! Oaktat att covid-19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom och att Folkhälsomyndigheten har från och med 9 februari upphävt alla covid-19 restriktioner så är det rimligt att behålla denna särskilda generella smittskyddsåtgärd för våra färdtjänstresenärer, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstnämnden.

- Färdtjänstresenärer är inte sällan särskilt infektionskänsliga, och det finns också en särskild oro för att smittas. Vi vill se hur utvecklingen avseende varianter på covid-19-smittan utvecklas i samhället över sommaren innan vi enligt plan återgår till vårt i grunden ordinarie reseplaneringssystem. Vårt absoluta och generella stopp på samplanering vid färdtjänst- och sjukresor under pandemin har varit unikt och vi bedömer att det bidragit till att minska smittan bland färdtjänst- och sjukreseresenärer. Ytterst har våra åtgärder bidragit till att rädda liv. Vi är därför måna om att förlänga denna smittskyddsåtgärd tills vi har mer ”facit” än nu för pandemins förhoppningsvis helt avslutade förlopp, fortsätter Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstnämnden.

- Man ska också vara medveten om att vi ansvarar för en exceptionellt stor verksamhet i sitt slag. Vi är fortfarande inte tillbaka på samma dagliga resevolymer som före pandemin. Men det är ändå för närvarande upp emot 10 000 enskilda taxiresor som genomförs inom färdtjänst- och sjuresesystemet i Region Stockholm varje dag. Vi är störst i världen som enskild utförare av särskilda persontransporter. Det kan alltså även i skenet av hur många resenärer som påverkas av våra reseplaneringsrutiner finnas anledning att ta det varligt med en återgång till gängse rutiner när det handlar om en smittskyddsåtgärd som vi alltså bedömer verkligen minskat smittan bland våra resenärer och gjort deras resande tryggare, avslutar Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstnämnden.

BAKGRUND

Funktionen samplanering har sedan 13 mars 2020, inledningsvis genom ett ordförandebeslut av Fredrik Wallén (KD), varit avstängd med anledning av pandemin i färdtjänstverksamheten i Region Stockholm. Under pandemin har just samåkningen och samplaneringen för på olika sätt varit delvis eller på andra sätt anpassat stoppad efter lokalt övervägda beslut av ansvariga i Sveriges övriga län. Ett så kategoriskt stopp av samplaneringen under pandemin, för att inte riskera trängsel bland personer som inte känner varandra i en vanlig taxi eller ett specialfordon, som i Region Stockholm har dock inte skett någon annanstans. Generellt har nu övriga färdtjänst- och sjukreseverksamheter i landet återgått till sina ordinarie samplaneringsrutiner. Men Region Stockholm väljer alltså att förlänga sitt stopp ytterligare en tid.

Kristdemokraterna i Region Stockholm arbetar för en välfärd att lita på. I valet 2018 fick Kristdemokraterna 7,7 procent och ingår nu i den styrande koalitionen. Désirée Pethrus är vårdutvecklingsregionråd.