Kostnadsfria taxiresor för vårdpersonal

Från och med fredagen den 3 april erbjuds vårdpersonal kostnadsfria resor till och från fältsjukhuset i Älvsjö och akutsjukhusen i Region Stockholm. Vårdpersonalen ska på effektivt och snabbt sätt kunna ta sig till arbetet utan att utsättas för att smittas i kollektivtrafiken.

- Jag är glad att vi kan underlätta för all fantastisk vårdpersonal som står i fronten för att hjälpa i denna kris. Färdtjänsttaxi bidrar både till att de snabbt kan ta sig till arbetet och att det sker på ett säkert sätt. I en orolig tid ser vi detta som en mycket bra lösning för samtliga parter. För oss är det också viktigt att upphandlade färdtjänstbolag finns kvar, även efter pandemin så att vi kan garantera särskilda persontransporter till de resenärer som är i behov av det. Denna lösning stödjer taxinäring som är väldigt hårt drabbad p.g.a. rådande pandemi säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för Färdtjänstnämnden.

- Det här ska ge vårdpersonal en ny form av kollektivtrafik, vi ger samtidigt taxiförare som i dag går sysslolösa möjlighet att hjälpa till att hålla samhället rullande och vi minskar trycket på den vanliga kollektivtrafiken. Beslutet gäller i ett första steg de som arbetar på fältsjukhuset i Älvsjö men vi hoppas det kan utvidgas till att framöver innefatta sjukvårdspersonal på regionens alla akutsjukhus, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

FAKTA:

Antalet resor med färdtjänst och sjukresor har minskat dramatiskt de senaste veckorna. Detta på grund av att äldre och personer i riskgrupper väljer att stanna hemma. Detta gör att det finns utrymme för färdtjänsten att organisera tillfälliga transportformer i samverkan med sina avtalade utförare inom taxibranschen. Detta tack vare ett gediget arbete av SL, Trafikförvaltningen och särskilt Färdtjänsten.

Utförande taxileverantörer är: Sverigetaxi, Taxi Kurir och Taxi Stockholm.

De tre taxileverantörerna kommer att tillhandahålla taxivärdar på plats vid fältsjukhuset för att allt ska gå så smidigt som möjligt och ta fram telefonnummer dit sjukvårdspersonalen ringer och bokar sin resa till fältsjukhuset.

Region Stockholm är finansiär.

Presskontakter:

Ofelia Namazova Venneman

Pressekreterare (KD)

Region Stockholm

Mail: ofelia.namazova-venneman@sll.se

Emil Johansson

Pressekreterare (M)

Region Stockholm

Mail: Emil.e.johansson@sll.se

Kristdemokraterna i Region Stockholm arbetar för en välfärd att lita på. I valet 2018 fick Kristdemokraterna 7,7 procent och ingår nu i den styrande koalitionen. Ella Bohlin är vårdutvecklingsregionråd.