Désirée Pethrus invald i Kristdemokraternas partistyrelse

Désirée Pethrus invald i Kristdemokraternas partistyrelse

Kristdemokraternas regionråd Désirée Pethrus i Stockholm som är Sveriges största region blev under helgen invald som ordinarie ledamot i Kristdemokraternas partistyrelse.

-Sjukvård är Kristdemokraternas viktigaste fråga. Vi vill genomföra århundradets sjukvårdsreform och förstatliga vården för att den ska bli mer jämlik över hela landet. Var man bor ska inte avgöra vilken vård man får, säger Désirée Pethrus.

-Pandemin har blottlagt inte bara sjukvårdens brister, utan även utmaningar inom äldrevården. I Region Stockholm arbetar Kristdemokraterna aktivt för en mer sammanhållen vård för de äldre. Barriärerna mellan kommun och region måste minimeras. Med min roll i Region Stockholm kan jag i partistyrelsen bidra med ett perspektiv från Sveriges största region och de viktiga steg vi nu tar för att förbättra de sjukvårdande insatserna inom den kommunala äldreomsorgen, fortsätter Désirée Pethrus.

-Jag är tacksam för förtroendet jag nu fått av partiet och ser fram emot att jobba med alla kloka och bra personer som utgör Kristdemokraternas partistyrelse, avslutar Désirée Pethrus.

Kristdemokraternas partistyrelse:

Eva Wallin (KD-K)
Lars O. Molin (KD-S)
Birgitta Södertund (KD-S)

Kristdemokraterna i Region Stockholm arbetar för en välfärd att lita på. I valet 2018 fick Kristdemokraterna 7,7 procent och ingår nu i den styrande koalitionen. Désirée Pethrus är vårdutvecklingsregionråd.