Carl Johan Schiller nytt regionråd för Kristdemokraterna i Region Stockholm

Carl Johan Schiller nytt regionråd för Kristdemokraterna i Region Stockholm

Pressmeddelande - KD Stockholms stad och län

Kristdemokraterna i Stockholms stad och län har utsett Carl Johan Schiller till nytt regionråd och gruppledare i Region Stockholm från och med den första september. Han efterträder Désirée Pethrus som väljer att avsluta sitt uppdrag sista augusti. Schiller utlovar att tillsammans med den kristdemokratiska fullmäktigegruppen vara en tuff men konstruktiv opposition.

Schiller har en bakgrund som kommunalråd och gruppledare för Kristdemokraterna på Lidingö. Sedan valet 2022 har han varit andre vice ordförande i Region Stockholms primärvårdsnämnd.

- Det är med stor ödmjukhet och beslutsamhet som jag tar mig an det här nya uppdraget. Kristdemokraterna är och ska vara förnuftets röst i Region Stockholm. Vi utgår från både patientens och medarbetarnas perspektiv inom vården, och är i ständig opposition mot dem som blundar för bristerna i dagens sjukvårdssystem, säger Carl Johan Schiller.

Schiller fortsätter:

- På lite längre sikt vill vi kristdemokrater avskaffa regionernas ansvar för vården helt, men i väntan på det finns det mycket att göra för att förbättra vården i Stockholm. Den behöver bli mer sammanhållen och patientorienterad.

För att uppnå detta står utbyggnaden av primärvården högt på Schillers agenda. Med en fungerande primärvård kan fler få hjälp i tid av en läkare de har en relation till. Det ger bättre kvalitet i vården för den som är sjuk. Detta kopplar han ihop med arbetsgivaransvaret:

- Vi behöver ta ett större ansvar som arbetsgivare och locka fler till vården. Vi kan få ut mycket resurser genom att optimera vår förvaltning i stället för att, som nuvarande styre, ensidigt ropa på mer pengar från staten. Vi behöver bli fler som säger som det är. Region Stockholm är inte en tillräckligt effektiv organisation. Vi måste kapa onödig byråkrati och minska kostnaden för externa konsulter, avslutar Schiller.

Edvin Bernhardsson har samtidigt valts till vice gruppledare i fullmäktigegruppen samt föreslås efterträda Schiller i rollen som andre vice ordförande i primärvårdsnämnden. Edvin är legitimerad läkare och politisk sakkunnig hos sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD).

Christian Carlsson (KD), ordförande för Kristdemokraterna i Stockholm Stad, tillika ordförande i riksdagens socialutskott kommenterar utnämningen av Carl-Johan Schiller:

- Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Carl-Johan Schiller, både för att förbättra svensk sjukvård och för nya framgångar i valet 2026. Schiller står för ett nytt ledarskap och han kommer att visa att Kristdemokraterna i Region Stockholm har den framåtanda som krävs både för att förbättra villkoren för vårdpersonalen och säkerställa att den som är sjuk får den vård den behöver.

Han fortsätter:

- Region Stockholm behöver fler politiker som sätter vanliga stockholmares behov av vård främst, och som därför är beredda att angripa samhällsproblemen med full kraft oavsett vilket styre som orsakat dem.

Fler pressbilder:

Carl Johan Schiller och Edvin Bernhardsson.

Christian Carlsson och Carl Johan Schiller.