Stockholms stads budget 2010: Ewa Samuelssons (KD) inledningsanförande

Budgetdebatten 2009 har inletts. Detta är äldreborgarrådet Ewa Samuelssons (KD inledningsanförande. Det talade ordet gäller.

I början av denna vecka kunde vi alla glädjas över det som för 20 år sedan hände i Berlin. Den hatade muren som skiljde släkt och vänner från varandra fick äntligen ge vika för människors önskan om frihet. Frihetslängtan ligger djupt rotat hos oss människor. "Frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring" skaldade redan Biskop Tomas i Strängnäs, 1439.

Stockholm är en fantastisk stad. Här har jag haft turen att födas och växa upp och om det bara finns en simbassäng i närheten av ett Trygghetsboende, när jag behöver det, så stannar jag kvar.

I Stockholm möts människor från hela världen. Det berikar vår huvudstad. Många kommer hit som turister. De har hört talas om stadens skönhet. Beauty on water är ett kännetecken för staden. Nu också prisbelönt som Europas Miljöhuvudstad 2010.
Många unga kommer hit för att studera eller kanske för att man mött sin kärlek. Många är också de som flytt från krig, ofrihet och förtryck. De har hört talas om Sverige som ett land med frihet och fred. Frihet är dock inget man kan ta för givet. Liksom demokratin måste den ständigt försvaras och ha sin förankring i en värdegrund - alla människors lika värde. Med frihet följer också ansvar. Ansvar för oss själva, ansvar för nära och kära men också ansvar för vårt samhälle, vår demokrati. Det gäller oss alla infödda svenskar som nysvenskar.

Politiken skall fatta beslut som underlättar livet och flyttar makten till hemmaplan. I ett samhälle styrt av gemensamma normer och värderingar krävs mindre förbud, reglering och kontroll. Fria, ansvarskännande människor är grunden i ett demokratiskt samhälle.

Stockholmarna är inte ett kollektiv men inte heller enskilda individer i ett vacuum. Vi är personer som står i relation till varandra. Vi ingår i olika gemenskaper. Vi får inte riskera att bli ögonblicksvarelser som enbart tar beslut för stunden.

Staden står på en stadig grund med en välskött ekonomi trots finanskrisens påverkan.
Kassakistan har fyllts på genom stockholmarnas möjlighet att köpa sina bostäder och genom försäljning av mark och byggnader som inte krävs för stadens kärnverksamheter. Det har gjort det möjligt att göra stora satsningar.
Stimulans för Stockholm är unikt! Upprustning av bostadsbeståndet inte minst i ytterstadsområden samt äldreboenden, ger tusentals jobb nu i lågkonjunkturen.
Satsning på spår- och vägtrafik ökar framkomligheten.

Under mandatperioden har skatten sänkts, inte minst till glädje för pensionärer som oftast enbart betalar kommunalskatt. Med mer pengar kvar i plånboken underlättas planeringen av den egna ekonomin.

Valfriheten gör det möjligt för familjer att utgå från sina specifika omständigheter. Alltifrån att föräldrar tillåts välja att låta barnen börja förskola eller vara hemma lite längre.
Frihet att kunna välja skola

Valfriheten gäller hela livet. När Du blir äldre ska Du veta att Du får vård och omsorg när Du behöver det och Du får välja av vem eller var den ska ges.
Trygghet och tillgänglighet på gator och torg ökar friheten att kunna röra sig utomhus.
En klimatpakt har ingåtts mellan många stockholmsföretagare och staden, ett ömsesidigt åtagande om miljöförbättringar.

Tänk om vi också kunde skapa en pakt med stadens medborgare om ett ömsesidigt ansvar för ett tryggt- snyggt och hederligt Stockholm.
Till syvende och sist handlar det om ett gemensamt ansvar som har sin grund i att vi var och en tar ansvar.

För mer information:

Carl Smitterberg