Stockholms första trygghetsboende invigt

– Ett boende för äldre som inte kräver biståndsbedömning men som skänker trygghet och gemenskap genom måltider och aktiviteter är verkligen efterlängtat. Därför är det mycket tillfredsställande och roligt att nu ha invigt Stockholms stads första trygghetsboende, säger äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).

Stockholms stads första trygghetsboende, beläget i Skärholmen, erbjuder äldre som fyllt 75 år en möjlighet att komma till ett boende som erbjuder gemensamma måltider och aktiviteter och där alla lägenheter har trygghetslarm. Personal kommer att finnas tillgänglig för att hjälpa till med mat och aktiviteter. Ingen biståndsbedömning krävs för att komma till trygghetsboende. Ansökan görs via den ordinarie bostadsförmedlingen, precis som för vanliga hyreslägenheter.

– Äldreomsorgen ska så långt det är möjligt utformas utifrån de äldres önskemål. Trygghetsboende ligger väl i linje med den intentionen, säger Ewa Samuelsson (KD).

Trygghetsboendet i Skärholmen är det första i sitt slag i Stockholm och ägs av det kommunala fastighetsbolaget Micasa. Fler trygghetsboenden påbörjas av det inom kort på Norrmalm och i Hässelby.

Presskontakt:

Carl Smitterberg