Stockholms äldreboenden rustas för framtiden

Aldrig tidigare har Micasa fastigheter satsat så kraftfullt och framåtseende i en budget som inför 2008. 128 miljoner kronor för upprustning av stadens servicehus och äldreboenden, arbete för ökad tillgänglighet utomhus och fortsatt arbete för att minska energiförbrukningen. Micasa fastigheter AB äger och förvaltar stora delar av Stockholms stads omsorgsfastigheter. När Micasa fastigheters styrelse fastställde verksamhetsplanen för 2008 tydliggjordes den strategiska inriktningen för en fortsatt positiv utveckling av äldreomsorgen. Ewa Samuelsson (kd) äldreborgarråd och styrelseordförande i Micasa är nöjd med att se en röd tråd i arbetet för de äldre i Stockholms stad: – Micasas satsning på ökad tillgänglighet runt fastigheterna går helt i linje med de nyheter som tidigare presenterats om stadens äldreomsorg: Äldre ska ha rätt till utevistelse och de som inte kan komma ut själva ska kunna få hjälp med ledsagning. Det följer vi i Micasa upp med den fysiska planeringen och hälsoträdgårdar. – Viktigt är också att anslaget till underhåll höjs kraftigt jämfört med förra året. 128 miljoner kronor är en historiskt stor satsning. – Investeringarna ger styrka inför framtiden. Tillsammans med satsningar på bland annat energibesparingar skapar vi utrymme för fortsatt utveckling och handlingsfrihet när vi möter framtidens behov, säger Anders Nordstrand, VD för Micasa. Fakta om Micasa: Micasa Fastigheter i Stockholm AB är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Stockholms stad har valt att samla alla omsorgsfastigheter i ett bolag. En omsorgsfastighet kan vara ett servicehus, ett behandlingshem, en gruppbostad eller ett äldreboende. Micasa erbjuder ett attraktivt och anpassat boende för människor i behov av stöd och trygghet. Fastighetsbeståndet omfattar 122 fastigheter samt tio förvaltningsuppdrag om totalt 865 000 kvm. Micasa äger idag även ett antal ”vanliga” hyreslägenheter, ett fåtal studentlägenheter samt 786 seniorlägenheter.