Låt SL ta över Waxholmsbolaget

– Waxholmsbolaget bör gå upp i SL och SL-kortet ska gälla i skärgårdstrafiken. Idag är det alldeles för dyrt och krångligt för såväl turister som fastboende att resa med skärgårdsbåtarna, säger landstingsrådet Stig Nyman (KD).

– Besöksnäringen är oerhört viktig för att Stockholms skärgård ska vara levande med fastboende och företagande. Att påverka förutsättningarna för turister att uppleva allt som skärgården har att erbjuda är väldigt konkret skärgårdsvänlig politik säger Stig Nyman.

Förslaget om att låta Waxholmsbolaget bli en del av SL är ett av flera förslag som återfinns i Kristdemokraternas skärgårdspolitiska program ”Livskraftig skärgård”. Några av de andra förslagen är:

• Lokalt anpassat strandskydd som värnar biologisk mångfald och säkrar allmänhetens tillträde till stränder
• Skapa bättre förutsättningar för bredband i hela skärgården
• Införa mobila vårdcentraler
• Främja jordbruk i skärgården, genom bland annat betesdjursförmedling
• Främja ett hållbart fiske
• Säkerställ att det finns varvskapacitet och stoppa kommunal prisdumpning på varvsverksamhet
• Värna traditionsfartygen

– Skärgården är en enorm tillgång för Stockholmregionen och en del av vårt gemensamma kulturarv. Det bästa sättet att skärgården lever vidare är att ge människor bra förutsättningar att leva och verka där. Det gynnar hela Stockholm som både besöksmål och som en region där människor mår bra av att bo, säger Stig Nyman (KD).

Programmet bifogas i sin helhet

Presskontakt:

Carl Smitterberg