Förtäta innerstaden med stil!

Förtäta innerstaden med stil!

Vid sammanträdet i går torsdag antog Stadsbyggnadsnämnden en startpromemoria för att bygga på tre våningar av fastigheten Ynglingen 10 som vetter mot Jungfrugatan på Östermalm. Därmed skapas 16 nya lägenheter i kvarteret.

Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, är kritisk till påbyggnadens arkitektur och lade därför fram ett eget förslag till beslut inför nämndens möte.

− Nya lägenheter i innerstaden är mycket välkommet. Det är dock avgörande att förtätningen sker med stil och med stor hänsyn till befintlig bebyggelse i området. Bebyggelsen i denna del av innerstaden består i hög grad av vackra hus av högt arkitektoniskt värde från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. I en sådan miljö hör absolut inte klumpiga lådliknande påbyggnader hemma, säger Erik Slottner (KD).

Bifogat: Erik Slottners (KD) förslag till beslut.

Förslag till beslut:

att   i huvudsak bifalla kontorets förslag
att   därutöver anföra

Det är möjligt att förtäta Stockholms innerstad, bland annat genom påbyggnader. Men ju längre in man kommer i Stockholms välplanerade och vackert gestaltade innerstad ställs allt högre krav på gestaltning och den tillkommande bebyggelsens anpassning till befintlig arkitektur. I det nu liggande förslaget tas inte sådan hänsyn. Fastigheten är belägen i en del av Stockholms innerstad med bebyggelse främst från slutet av 1800-talet och 1900-talets början. Detaljrikedomen är slående och taklandskapet vackert och omsorgsfullt utformat med både sadeltak och brutna tak. Att mitt i denna miljö lägga till lådliknande påbyggnader är ett övergrepp mot dåtidens arkitekter och stadsplanerare. Ofta avslås bygglovsansökningar om balkonger just med hänvisning till att det inte passar in i den arkitektoniska stilen. Samma resonemang borde rimligtvis gälla även påbyggnader. Visserligen är huset som ska utökas från en senare tid, men påbyggnaden kommer framför allt att relateras till den äldre bebyggelsen runt omkring. Därför bör den arkitekturen vara riktmärke för fastighetens påbyggnad snarare än något annat.