Ewa Samuelsson (KD): Frivilligorganisationer får fem miljoner i ökat stöd

Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus, debatterade idag socialpolitik vid Stockholms budgetfullmäktige där stadshusalliansen presenterar förslaget till Stockholms stads budget 2013.

− Budget 2013 har en tydlig social profil. Budgeten innehåller flera satsningar på att förbättra barn- och ungas uppväxtvillkor. Här är det förebyggande arbetet prioriterat. Samverkan skola och socialtjänst är en vinnande faktor men där behövs nya arbetssätt och arbetsformer utvecklas. Tio miljoner avsätts för detta, säger Ewa Samuelsson (KD).

Ewa Samuelsson tog upp stadens arbete mot narkotikabruk och alkoholmissbruk samt stadens arbete mot hemlöshet.

− Den satsning på ”Bostad först” som dragits igång bör utvecklas. Ungdomar ska inte behöva bli hemlösa och socialnämndens arbete med ”Botorg för unga vuxna” ska utvärderas och utvecklas. Tak över huvudet-garantin tillgodoser ett akut behov av boende men på längre sikt måste det långsiktiga arbetet vara prioriterat. Stöd till barnfamiljer skall prioriteras så att inga familjer med barn vräks, säger Ewa Samuelsson (KD).

Budgeten innehåller flera satsningar för personer med funktionsnedsättningar.

− Personer som finns i dagliga verksamheter och som skulle kunna gå vidare till en praktik eller ett arbete måste ges förutsättningar för detta. Detta gäller inte minst personer som finns inom socialpsykiatrin, säger Ewa Samuelsson (KD).

− Efterfrågan på fler platser eller längre vistelse på kolloverksamhet för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning (LSS-kollo) kan nu mötas genom en satsning på fyra miljoner kronor.

Ewa Samuelsson lyfte också frivilligorganisationers betydelse:

− Frivilligorganisationer och föreningar gör ett mycket gott arbete inom socialtjänstens område. De kan möta personer som av olika anledning inte vill ha kontakt med socialtjänsten. Där finns såväl anställda som volontärer som viktiga kontakter. Budgeten för detta ökas med 5 miljoner, säger Ewa Samuelsson (KD).

Länk till budget 2013 finns här:

Fakta om budgetfullmäktige:
Den 14 och 15 november, från klockan 10.00 båda dagarna, debatterar och beslutar kommunfullmäktige om budgeten för nästa år. Du kan följa debatten på plats i Stadshuset eller via webb-tv: www.stockholm.se/budget

Presskontakt:

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus 076-122 99 11