Byggstopp, nej tack!

– Socialdemokraterna klarar inte av att komma överens med sina samarbetspartners och är då beredda att än en gång sätta käppar i hjulet för hela stockholmsregionen. Förbifart Stockholm behövs både för kollektivtrafiken och för bil- och godstrafiken.

Det säger distriktsstyrelsen för Kristdemokraterna Stockholms stad i en kommentar till oppositionens förslag gällande infrastruktur.

– Motståndarna till Förbifart Stockholm försöker få diskussionen att handla om ett val mellan bilen och kollektivtrafiken. Men för att få ett tillräckligt finmaskigt kollektivtrafiknät är busstrafiken avgörande och då behövs Förbifart Stockholm. Vi vill också att Förbifart Stockholm byggs med flexibla kollektivtrafikkörfält. Då kan helt nya stråk av kollektivtrafik mellan de södra och norra delarna av länet öppnas.

– Om Socialdemokraterna menar allvar med att jobben är viktiga så kan de inte neka stockholmarna att kunna förflytta sig tryggt och snabbt i vår region. Med de röd-grönas förslag om folkomröstning riskerar byggandet av Förbifart Stockholm att försenas med flera år, om det överhuvudtaget blir av.

– Det är också uppenbart att den röd-gröna oppositionen inte klarar av att lösa svåra frågor mellan partierna utan måste ta till folkomröstning. Vad blir då nästa folkomröstning? Ska vi även folkomrösta om landstingsskatten och om Vårdval Stockholm, där Socialdemokraterna inte ens internt är överens? Stockholmsregionen förtjänar ett starkare ledarskap än så.

– Hos oss finns inga tveksamheter, stockholmarna måste kunna förflytta sig på ett smidigt sätt. Då behövs både spårvägar och vägar. Byggstopp, tvång och förbud gör inte Stockholm till en framtidsregion, säger Kristdemokraterna Stockholms stad.

För mer information:

Robert Rydefjärd