Beslut idag: 800 nya studentbostäder, ett mer stadslikt Bromma och nya märkesbyggnader i Stockholm

800 nya studentbostäder, ett mer stadslikt Bromma och en restaurang på våning 25 och 26 på Liljeholmskajen, är några av de beslut som stadsbyggnadsnämnden fattar idag. Vi tar därmed ytterligare några steg i att utveckla Stockholm till en ännu attraktivare stad.

Det säger Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av dagens sammanträde i Stadsbyggnadsnämnden.

− 720 nya studentbostäder inom Lappkärrsberget och 80 stycken vid Ruddammsvägen är ett mycket välkommet tillskott av studentlägenheter i Stockholm. Nytillskottet har varit alldeles för lågt de senaste åren och det är därför bra att produktionen nu börjar ta fart. Förhoppningsvis är det möjligt att utöka antalet vid Ruddammsvägen, säger Erik Slottner (KD).

− Området Mariehäll/Annedal börjar få form av ett attraktivt stadsområde i Stockholm och en integrerad del av Bromma. Nu tas ytterligare ett steg genom att en trist industribyggnad längs Bällstavägen vid Mariehäll ersätts av 80 lägenheter. De nya husen kommer att få en spännande utformning med stor variation, säger Erik Slottner (KD).

− Liljeholmskajen börjar ta form och fyra höghus kommer att bli nya märkesbyggnader för Stockholm. Ett av husen ska prydas med två våningars restaurangbyggnad. Stockholm får därmed en ny restaurang på 25.e och 26.e våningen med en vidunderlig utsikt över Stockholm. Jag hoppas att detta exempel kan följas av fler. Stockholm ska inte bara ha levande bottenvåningar utan också levande tak, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus