Anders Lundström och Martin Hallander på vingård i Vittsjö

Regeringens besked om gårdsförsäljning är en stor framgång för Skåne!

Under förmiddagen presenterade regeringen sitt förslag om gårdsförsäljning. Kristdemokraternas toppkandidat i EU-Valet Martin Hallander är överlycklig av beskedet och välkomnar det i samband med att han och Anders Lundström, regionråd, besökte Vittsjö Vingård.

— Att flera regeringar, från höger till vänster har försökt att få till någon form av gårdsförsäljning men misslyckats vittnar om vilken komplicerad fråga detta faktiskt är. Men att M-KD-L nu har lyckats är oerhört glädjande, det är ett tydligt bevis på att regeringen prioriterar svenska och skånska intressen på riktigt. Säger Martin Hallander (KD).

Förslaget som utgår från att gårdsförsäljning ska ske i samband med besöksnäringen ser regeringen som en framgångsfaktor för att stävja kritiken från EU. Förslaget utgår inte får att det ska kunna etableras detaljhandel, utan det huvudsakliga fokuset kommer vara småskalig och hantverksmässig produktion.

— Många besökare upplever det idag som både godtyckligt och krångligt att de inte får köpa med sig produkter efter ett besök. Det handlar om att kunna ta med sig något hem som ett minne från ett trevligt besök, vilket fulländar upplevelsen av att besöka Skåne, säger Anders Lundström (KD).

— Besöket på Vittsjö vingård bekräftar varför jag länge kämpat för att detta ska bli verklighet. En fantastisk verksamhet, med god mat och trevliga möjligheter för turism, som skåningen under nästa år kommer kunna besöka och avsluta med ett minne att ta med sig hem är helt enkelt fantastiskt. Avslutar Martin Hallander (KD)

Martin Hallander (KD)

Anders Lundström (KD)

Martin Hallander