Nyvald styrgrupp kommer stärka civilsamhället!

Nyvald styrgrupp kommer stärka civilsamhället!

För 13 år sedan tecknade Region Skåne, som den första regionen i Sverige en överenskommelse med idéburen sektor om samverkan. Den 1 mars 2023 sammanträde den nya politiska styrgruppen för mandatperioden och ambitionerna är höga.

Anders Lundström, regionråd och nyvald ordförande för styrgruppen för Överenskommelsen Skåne, vill under mandatperioden utveckla och förbättra civilsamhällets organisationers förutsättningar att bedriva sina verksamheter, så att de kan utvecklas och bidra till demokrati, välfärd, folkhälsa, gemenskap och social sammanhållning i Skåne.

— Min ambition med arbetet inom Överenskommelsen Skåne är att skapa förutsättningar för ett civilsamhälle som växer och utvecklas i Skåne under de närmaste åren. Det kommer krävas nya lösningar på välfärdens utmaningar framöver och då är ett civilsamhälle en naturlig och viktig partner för Region Skåne att klara välfärdsutmaningarna, kommenterar Anders Lundström (KD).

Överenskommelsen Skånes arbete följs upp utifrån de sex grundläggande principerna: självständighet och oberoende, dialog, kvalitet, långsiktighet, öppenhet och insyn samt mångfald

Anders Lundström

Regionråd 044-309 30 04