Glädjande att nordvästra Skåne får en permanent psykiatriambulans.

Glädjande att nordvästra Skåne får en permanent psykiatriambulans.

Under förmiddagen står det klart att Treklöverns satsning om en permanent psykiatriambulans i Nordvästra Skåne nu är verklighet. Ambulansen har rullat sen i höstas och innebär nu att personer i nordvästra Skåne som kontaktar 112 med akut psykisk ohälsa kan få möta en psykiatrisjuksköterska och en ambulanssjuksköterska redan i hemmet.

— Att ambulansen i nordvästra Skåne kommer rulla från sen eftermiddag till mitt i natten är oerhört viktigt. Det är trots allt när mörkret har fallit som många skåningar mår sämre. En person som mår väldigt dåligt och har djup ångest befinner sig i en utsatt och sårbar position och en polisinsats är då inte det bästa omhändertagandet. Säger Per Einarsson (KD), ordförande för psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden. Det är viktigt att vi fortsätter bevaka hur den fungerar och framförallt ser till att fler finns tillgängliga för hela Skåne, med den budget vi lagt kommer en i östra skåne att bli verklighet.

I Treklöverns budget för 2023 riktades ett stort paket riktat mot att bekämpa den psykiska ohälsan i Skåne. Utöver den permanenta psykiatriambulansen i nordvästra Skåne, ska införandet av en ny i östra skåne också att ske. Det är en viktig satsning för att dygnet runt hjälpa den som är i behov av hjälp.

— Fler ambulanser som nu rullar kommer innebära bättre hjälpa för de människor som har det tufft. Att hjälpen sker i deras hem genom att hitta rätt vårdinstans är fantastiskt. Säger Martin Hallander (KD), ordförande för nämnden för regiongemensam verksamhet. Enheterna för psykiatriambulanser har funnits sedan 2019 och har gett goda resultat.

Per Einarsson (KD)

Regionråd och ordförande för psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden.

Per.einarsson@skane.se

Martin Hallander (KD)

Ordförande för nämnden för regiongemensam verksamhet.

Martin.hallander@skane.se

Martin Hallander

Presskontakt Politisk sekreterare och ordförande nämnden för operativ regiongemensam verksamhet Stabschef