Tips och inspiration om skånska råvaror i säsong

Hur kan restaurangmenyerna utvecklas efter säsong? När är det säsong för vad? Och var hittar du skånska lokalproducerade råvaror? Ta chansen och lyssna på Lollo Kruger, restaurangrådgivare för projektet Råvaror i säsong, när hon bjuder på tips och inspiration.

Det finns mycket att vinna på att äta i säsong, inte minst miljö-, smak-, och näringsmässigt. Projektet Skånska råvaror i säsong vill slå ett extra slag för de skånska råvarorna och driver därför projektet som ska inspirera och öka kunskapen hos konsumenter, kockar, butiksinnehavare om när på året olika skånska råvaror finns tillgängliga. På mässan bjuds inte bara seminariet utan här finns också dekorativa affischer att köpa som ska hjälpa dig att upptäcka säsongernas råvaror.

Plats: Restaurangexpo, Nya Malmömässan i Hyllie, Malmö

Tid: Seminariet Skånska råvaror i säsong kl. 15.30, 15 februari 2012

För mer information kontakta: Lollo Krüger 044-20 45 47,

lollo@smakplats.se

Om Krinova och Skånska råvaror i säsong:

Krinova är nordöstra Skånes Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan. Det är en av landets ca 40 science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling.

Ett av de projekt som drivs på Krinova är Skånska råvaror i säsong. Projektet syftar till att öka kunskapen hos konsumenter, kockar, butiksinnehavare om när på året olika skånska råvaror finns tillgängliga.
För att öka kunskapen och få fler att upptäcka när de olika råvarorna smakar som bäst ingår utbildning av kockar, föredrag och affischer som en del av informationsinsatserna. I mars lanseras också en webb-sida och mobilapp.