PRESSINBJUDAN: Ukrainsk delegation delar erfarenheter kring krisledning och livsmedelsförsörjning under besök i Kristianstad

Kristianstads kommun och Krinova Incubator & Science Park bjuder in till pressträff den 1 oktober klockan 11.00 i samband med att en delegation från Vinnytsia i Ukraina besöker Kristianstad. Under pressträffen berättar borgmästaren och andra ledande personer hur det är att leda i ett krigsdrabbat land med särskilt fokus på livsmedelsförsörjning och samarbete med företag i regionen. Pressträffen blir ett unikt tillfälle att ställa frågor kring situationen i Ukraina.

Vinnytsia är beläget i sydvästra Ukraina, nära gränsen till Moldavien, och har cirka 370 000 invånare. Regionen har en lång tradition inom livsmedelsindustrin, likt Kristianstad.

Delegationen från Ukraina är i Kristianstad för att dela med sig av sina erfarenheter inom civil beredskap och krisledning i samband med konferensen Spot on Food. Under besöket kommer delegationen att delta i rundabordssamtal med bland annat kommundirektörer och kommunala säkerhetschefer. Gästerna från Ukraina kommer också att få veta mer om hur man kan bygga upp en miljö för innovationsstöd för att stödja företag i regionens återuppbyggnad efter konflikten. Delegationen kommer även att besöka några livsmedelsföretag i kommunen.

Tid: 1 oktober 2024, kl. 11.00

Plats: Krinova Incubator & Science Park

Medverkande:

Andrii Ocheretnyi, Deputy Mayor of Vinnytsia

Maksym Martianov, Director of the Department of Economy and Investment of Vinnytsia City Council

Yanna Chaikovska, Director of the Municipal Enterprise “Institute for Urban Development” of Vinnytsia City Council

Jonas Haak, styrelseordförande Krinova

Oscar Nilsson biträdande kommundirektör, Kristianstads kommun