Globe Forum placerar Krinova och Kristianstad på matkartan

När Globe Forum gick av stapeln 26 april i Stockholm var årets fokus livsmedel, life science och hållbara städer. Krinova var Globe Forums partner på livsmedelsområdet.

- Det här har betytt att vi fått en chans att placera Kristianstad och Krinova på kartan bland de investerare, innovatörer, politiker och andra beslutsfattare som fanns på plats på Globe Forum. Vi har kunnat visa de möjligheter och stöd som man kan få genom Krinova och den kompetens, utveckling och produktion som finns i regionen. Globe Forum har också betytt en möjlighet att lyfta livsmedelsbranschen i sig i ett större sammanhang och öppna upp för samarbeten kopplade till miljö och life science, säger Christina Skjöldebrand, Krinovas utvecklingsledare inom Mat och som varit ordförande i Globe Forums programråd för livsmedelsområdet.

Globe Forum bjöd på ett omfattande program där bland annat biståndsminister Gunilla Carlsson, fanns med bland talarna. På livsmedelsområdet, där Krinova hade ansvaret för programinnehållet, hölls bland annat en presentation om ett ämne som ligger i tiden nämligen hur vi kan skapa mötesplatser för konsumenter, innovatörer och entreprenörer. Anna Borgeryd, styrelseordförande för Polarbröd, Jonas Regnér, VD på Gooh, Klas Hesselman, VD för SIK och Lena Gihlchrist, VD på Ipsos Sweden delade med sig av sina tankar.

I samband med Globe Forum var det även final i innovationstävlingen på livsmedelsområdet, Krinova Cup. Genom ett webb-baserat verktyg har allmänheten kunnat ta del av tio utmaningar och rösta  på vilka områden som de tycker är intressanta områden för framtida innovationer.

De tre utmaningar som väckte störst engagemang var:

”Restaurangkoncept för barnfamiljer”, ”Bra mat i vardagen för barnfamiljer” och ”Kostvanor hos idrottande ungdomar”. Projektet Barnens Bästa Bord som varit med och definierat de två ”vinnande” utmaningarna har nu en grupp om drygt 300 personer som är intresserade av lösningar på deras respektive utmaningar.

- Vi är mycket nöjda med det engagemang och intresse som Krinova Cup har väckt. Vi har redan blivit kontaktade av två förskolor och ett större bolag som är intresserade av att gå vidare med dessa utmaningar. Vårt syfte med Krinova Cup och vårt engagemang på Globe Forum har varit att  synliggöra våra områden livsmedel, miljö och hälsa och lyfta fram möjligheterna med Krinova Science Park och vår Innovationsarena. Krinova Cup och Globe Forum är ett sätt att väcka intresse för nya former av samverkan och utbyte mellan näringsliv, offentlig sektor, innovatörer och entreprenörer, säger Charlotte  Lorentz Hjorth, VD för Krinova Scince Park när hon summerar Globe Forum.

För mer information kontakta: Charlotte Lorentz Hjorth, VD Krinova Science Park, charlotte@krinova.se, 070-829 14 34

Christina, Skjöldebrand, utvecklingsledare Krinova Science Park, christina.skjoldebrand@krinova.se, 070-628 25 78

www.globeforum.com

www.krinova.se

Om Krinova Science Park:
Krinova är nordöstra Skånes Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan. Här står framtidens utmaningar inom mat, miljö och hälsa i fokus. Krinova är en av landets ca 40 science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling.