Ett förändrat klimat för företag

Välkommen till en konferens om hur näringslivet påverkas av klimatförändringarna! Programmet är under bearbetning, men vi vill redan nu flagga för arrangemanget så att du kan boka in det i din kalender.

Tid: Den 3 oktober 12.30–16.00. Lunch från 11.30.

Plats: Krinova Incubator and Science Park, Kristianstad

Bland föredragshållarna finns bland andra:

Markku Rummukainen, klimatforskare på SMHI och Lunds Universitet, programchef för Mistra-SWECIA
Den 23-26 september levererar FN:s klimatpanel IPCC den första delen till sin femte rapport om hur klimatet förväntas förändras. Delrapporten handlar om den fysiska, vetenskapliga grunden för klimatförändringarna. Markku har deltagit i förhandlingarna i panelen och kommer att berätta om resultaten i rapporten.

Bengt Holgersson, ordförande i Mistra-SWECIA:s styrelse

2007 presenterade Klimat- och sårbarhetsutredningen sin rapport om vilka konsekvenser klimatförändringarna förväntades få i Sverige. Sedan dess har rapporten använts på olika sätt och anpassningen till ett förändrat klimat har påbörjats. Bengt Holgersson var utredare för rapporten och delger oss sin syn på vad som har hänt sedan rapporten släpptes, vad den spelar för roll idag och hur näringslivet kan påverkas av klimatförändringarna.

Maria Larsson, miljökonsult på Tyréns, processledare för projektet A changing climate for business.

I spåren av klimatförändringarna kommer det att finnas både vinnare och förlorare. Hur kommer klimatförändringarna att påverka svenska företags ekonomi? Hur kan man föra in klimatfrågan på ett strukturerat sätt i företagens affärsutveckling? Detta är frågor som kommer att undersökas i projektet A changing climate for business. Konferensen är en del i projektet och Maria kommer att berätta mer om detta.

Dessutom…

Programmet kommer också att innehålla inspel från olika aktörer om hur livsmedels- och skogsnäringarna kan påverkas positivt och negativt av klimatförändringarna, och vad som behöver göras för att hantera risker och ta vara på möjligheter. Vi kommer också att skapa tillfällen till kortare reflektioner kring det föredragshållarna framför – vad innebär detta för min verksamhet? Vad kan jag göra för att dra nytta av det jag har lärt mig?

Anmälan: Senast den 18 september till miljo@krinova.se

Avgift: 1 200 kr per person, moms tillkommer

A changing climate for business är ett projekt som drivs 2013-2014 i samarbete mellan Krinova och Mistra-SWECIA. Finansiärer är Region Skånes miljövårdsfond, Länsstyrelsen i Skåne län, Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 och Tyréns AB. Syftet med projektet är att utveckla en metod för att beskriva direkta och indirekta, positiva och negativa ekonomiska konsekvenser av klimatförändringar för näringslivet i Sverige.