Stor efterfråga på julskinka från KRAV-märkta grisar

Stor efterfråga på julskinka från KRAV-märkta grisar

I år kommer det att finnas 320 ton julskinka från KRAV-märkta grisar till försäljning. Aldrig någonsin tidigare har vi sålt slut på julskinkan så snabbt, säger Dirk van der Krogt på Svenskt Butikskött.

I år finns det 320 ton julskinkor från KRAV-märkta grisar som vistas utomhus året om och bökar i jorden om sommaren. Merparten av julskinkorna säljs som ekologiska under Icas, Coops, Axfoods och Lidls egna varumärken, med tydlig hänvisning till de KRAV-certifierade grisböndernas förening, Jord på trynet.

Vi ser att en långsiktighet hos alla aktörer i kedjan ger resultat. Kombinerat med långa kontrakt med bönderna skapar det goda förutsättningar för att öka den KRAV-certifierade produktionen, där grisarna får leva naturligare och böka i jorden, säger Dirk van der Krogt, på Svenskt Butikskött, som säljer julskinkorna till olika grossister och handeln.

Carina Andersson, KRAV-bonde på Högsta gård utanför Köping och vice ordförande i Jord på Trynet, uppskattar konsumenternas tydliga intresse för KRAV-märkt kött.

Jag är så glad att få jobba med grisar på det här sättet. Det har stora ytor och mycket sysselsättning och jag kan nog påstå att en riktig glad gris är grymt god, säger Carina Andersson.

Kristin Karlsson, presschef KRAV: 0706659530
Carina Andersson, KRAV-bonde och vice ordförande i Jord på Trynet: 0703458175
Dirk van der Krogt, kategoriansvarig ekologiskt kött och chark, Svenskt butikskött: 0737522497