Startskott för Unga ekokockar 2012

Startskott för Unga ekokockar 2012

Nu är det klart vilka lag som deltar i Unga ekokockars regionfinal i Kristianstad den 17 april. De sex finalisterna kommer från skolor i Klippan, Malmö, Ryssby, Växjö, Mjölby och Öland.

Även i år är intresset för den riksomfattande tävlingen Unga ekokockar stort och sammanlagt tävlar 36 tremannalag om 6 finalplatser.

– Nivån på de tävlande är mycket hög och efterdyningarna efter förra årets tävlingar har varit omfattande, säger Ulrika Brydling, som är ordförande i juryn och dessutom vice ordförande i Svenska kockars förening.

Per Bengtsson är juryledamot och ägare till restaurangen PM & vänner, känd för sin ledande gastronomi och en satsning på ekologiska och lokala råvaror:

– Hos de här unga kockarna finns restaurangernas framtid. Här finns möjligheter att finna nya utvecklings- och affärsmöjligheter, säger han.

Tanken med tävlingen är att de unga ekokockarna ska få chansen att visa upp sina färdigheter och samtidigt skapa intresse för ekologisk matlagning. Precis som förra året kommer vinnarna i alla regionfinalerna att förutom en plats i riksfinalen också få möjlighet att delta i ett matevent i Visby i samband med årets Almedalsvecka.

Arrangörer är Krav, Miljöresurs Linné och Svenska kockars förening. En rad sponsorer gör tävlingen möjlig.

Tävlingsschema:

• 17/4 Kristianstad
  • 19 april Jönköping
  • 24 april Göteborg
  • 5 maj Nyköping
  • 8 maj Bollnäs
  • 10 maj Luleå
  • 14 september Riksfinal i Växjö
  • Deltagarlista

Gösta Skoglund, Projektledare Unga Ekockokar, Miljöresurs Linné: 070 517 54 53
Erik Måneld, Tävlingsledare Unga Ekockokar: 076 243 67 13

OBS: Bilden är från förra årets tävling.