Sölvesborg och Bromölla KRAV-certifierar sina kök

Sölvesborg och Bromölla KRAV-certifierar sina kök

Sölvesborg och Bromölla KRAV-certifierar sina offentliga kök. Totalt rör det sig om 33 skolor, förskolor och äldreboenden som tillsammans serverar 5 000 luncher varje dag.

De båda kommunerna har tillsammans KRAV-certifierats på första nivån. De har valt att byta ut 15 livsmedel mot livsmedel som är antingen KRAV-märkta, ekologiska eller MSC-märkta.

– Vi har jobbat länge med att höja ekologiska råvaror i våra verksamheter och det här är bara starten, säger Jenni Sällberg, verksamhetschef för måltider i Sölvesborg Bromölla Kommunalförbund.

De offentliga köken i Sölvesborg och Bromölla serverar cirka 5 000 luncher varje dag och ännu fler måltider blir det om även frukost, mellanmål och kvällsmat räknas in. Köken har bland annat bytt ut basvaror som dryckesmjölk och havregryn.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju mer godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % godkända produkter eller 15 godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % godkända produkter

Idag finns över 1 000 KRAV-certifierade restauranger i Sverige.

– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Köken i Sölvesborg och Bromölla kedje-certifieras av certifieringsföretaget Smak.

KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/restaurangsok

Jenni Sällberg, verksamhetschef måltider Sölvesborg Bromölla Kommunalförbund, 070-631 62 32
Martin Riebe, vd Smak, 040-46 26 80
Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76