Scanna KRAV-märkt mat med Shopgun

Scanna KRAV-märkt mat med Shopgun

Idag fylls mobilapplikationen Shopgun med över 3 000 KRAV-märkta produkter, som nyfikna konsumenter kan läsa mer om när de scannar streckkoden.

Med Shopgun i din mobil kan du läsa av en streckkod och få fram produktfakta och köpråd om en produkt. Appen använder trafikljussystemet, rött, gult eller grönt för att hjälpa konsumenter att välja bättre produkter i affärerna.

– Vi visar vad som döljer sig bakom streckkoden och möjliggör därmed mer informerade köpbeslut. I längden hoppas vi att Shopgun ska leda till fler gröna produkter på butikshyllorna, säger Ola Thorsen, styrelseordförande Consumentor Ek. förening som står bakom appen.

I appen Shopgun finns till exempel Världsnaturfonden WWFs fiskguide, etikrapporter från Swedwatch, Fairtrade och Fair Trade Center och en fullständig e-nummer guide från Livsmedelsverket.

– Shopgun är ytterligare en möjlighet att informera om alla miljö- och hälsofördelar med KRAV-märkt mat, säger Kristin Cooper, tf. Marknadschef KRAV.

Så här fungerar Shopgun:
Shopgun har samlat Sveriges bästa konsumentrådgivare inom MILJÖ – ETIK – HÄLSA i ett gemensamt system. All information i Shopgun är sökbar dels via fritextsökning, dels via scanning av streckkoder på produkter. Appen är gratis för Android och kostar 15 kr för iPhone*. Tjänsten i sig är helt kostnadsfri.

För mer information och länkar för nedladdning – besök www.shopgun.se

*Shopgun och KRAV lottar ut 100 st. Shopgun-appar för iPhone!
Vill du testa gratis eller ge bort en app i present? Maila iphone@shopgun.se och lämna namn + mailadress så sänder vi ett iTunes Gift Card till de hundra först inkomna svaren. Först till kvarn!

Ola Thorsen, styrelseordförande Consumentor Ek. förening, 0708 62 12 04
Kristin Cooper, tf. Marknadschef KRAV, 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.