Restauranger och folkrörelser tävlar om bästa KRAV-profilen

Vilka restauranger är bäst på att använda KRAV-produkter i sin tillagning? Och vilka kyrkostift och folkhögskolor är bäst på att erbjuda ekologisk mat på sina konferenser? Det ska avgöras i en tävling som anordnas i höst. - Ekologisk mat ligger i tiden och kommuner och landsting satsar mycket på det. Nu utmanar vi den privata sidan att visa framfötterna, säger Marc Wester från KRAV. Hittills har det varit i offentlig sektor som de största satsningarna har gjorts. Flera landsting och kommuner har antagit mål om att köpa minst 25 procent ekologiska livsmedel 2010. Men bland restauranger och konferensanläggningar är det sämre. - Trots den ekologiska trenden är det i praktiken svårt att få tag på KRAV-märkt mat när man äter ute. Det vill vi ändra på. Vi tror att en lekfull tävling är ett bättre sätt att nå fram än att komma med pekpinnar, säger Gösta Skoglund, vd för Miljöresurs Linné. Arrangemanget går under namnet "Ekomat-utmaning Linné", och ingår i 300-årsjubiléet av vetenskapsmannens födelse, som firas under hela 2007. - Det här är en hyllning till Carl von Linné. Vi tror att han om någon skulle ha applåderat ekologisk produktion, som värnar om naturen och den biologiska mångfalden, samtidigt som den stimulerar det lokala näringslivet, säger Marc Wester. Tävlingen kommer att hållas länsvis i september och oktober på flera håll i landet. Utmaningen genomförs genom att de deltagande företagen och organisationerna får redovisa sina inköp. Den som har köpt den största andelen ekologisk mat vinner tävlingen och äran att ha den bästa KRAV-profilen. Bakom tävlingen står Miljöresurs Linné, KRAV samt flera konferensanläggningar och organisationer, som satsat extra mycket på ekologisk mat och nu vill se om deras kollegor är beredda att göra detsamma. De som tillsammans med KRAV och Miljöresurs Linné utmanar är: · Växjö Stifts miljöarbetslag utmanar alla stiftskanslier och kyrkokansliet · S:t Sigfrids folkhögskola utmanar alla landets folkhögskolor (c:a 150 st) · Studieförbundet Vuxenskolan utmanar alla landets studieförbund · Karlskrona kommun utmanar alla ekokommuner i landet (c:a 70 st) · Store Mosse naturum utmanar alla naturum i landet · Konserthuset Växjö utmanar konferensanläggningar i Kronobergs län · Scandic Kalmar utmanar konferensanläggningar i Kalmar län · Gourmet Grön AB i Karlshamn utmanar konferensanläggningar i Blekinge län · Tallnäs Stiftsgård utmanar konferensanläggningar i Jönköpings län För ytterligare information, kontakta: Gösta Skoglund, Miljöresurs Linné, tel 070 - 517 54 53 Marc Wester, KRAV, tel 0523 - 233 08 eller 070 - 215 46 24 Magnus Wåhlin, Växjö stift, tel 070 - 626 00 97 Peter Wiborn, SV, tel 0708 - 55 30 75 Martha Wägéus, Naturum Store Mosse, 070 - 568 28 49 Börje Svensson, S:t Sigfrids folkhögskola, 0470 - 62 117 (b), 0470 - 72 40 80 (a) ---------------------------------------------------------------------------------- KRAV ekonomisk förening verkar för en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel och råvaror från ekologiskt jord- och vattenbruk samt uthålligt fiske. kRAV arbetar med opinionsbildning, utbildning, regelutveckling samt certifiering av ekologisk produktion genom dotterbolaget Aranea. KRAV står också bakom KRAV-märket, som står för: Bra miljö, God djuromsorg, God hälsa och Socialt ansvar. Det finns cirka 4 200 KRAV-anslutna företag som representerar hela kedjan från jord till bord - från lantbrukare till butiker och restauranger.