Nytt koncept från KRAV kan stärka butikernas miljöprofil

Snart kan alla butiker som satsar på miljö och hälsa erbjuda sina kunder fler miljöanpassade valmöjligheter. Det handlar om livsmedel med delar av innehållet KRAV-godkänt, som av olika anledningar inte kan KRAV-märkas. Numera får även sådana livsmedel marknadsföra sitt KRAV-godkända innehåll. - Från och med i år får livsmedelstillverkare tala om att deras produkter innehåller KRAV-godkända ingredienser på förpackning och i marknadsföring, oavsett hur stor andel de ingredienserna utgör, berättar Ewa Bellbrant, chef för Livsmedelsavdelningen hos KRAV. – Företagen behöver i princip bara registrera de KRAV-godkända ingredienserna hos oss, få vårt godkännande och låta oss kontrollera tillverkningen. KRAV-märket är fortfarande förbehållet produkter som i sin helhet är tillverkade enligt KRAVs regler. Och beteckningen ekologiskt får inte heller användas i detta sammanhang, enligt förordningen EEG 2092/91. - Men nu kan förädlingsföretagen stegvis byta ut konventionella ingredienser till KRAV-godkända i den takt tillgången på råvaror tillåter och redan från början marknadsföra det KRAV-godkända innehållet i produkterna, framhåller Ewa Bellbrant. - Så nu hoppas vi få se fler smaksatta produkter, fettsnåla produkter, sammansatta produkter, charkvaror, färdigrätter, vitaminiserade produkter, mineralförstärkta produkter och produkter för konsumenter med särskilda behov, på den ekologiska marknaden. Centralt inom ICA, Coop och Axfood välkomnar man den här nya typen av produkter med KRAV-godkänt innehåll. - Hos ICA ställer vi oss positiva till produkter med KRAV-godkänt innehåll, speciellt inom varugrupper där det varit tufft för ekologiska produkter att ta plats, till exempel inom färdigmat, chark och bröd, säger Kerstin Lindvall, ansvarig för Miljö och Socialt Ansvar hos ICA Sverige AB. - Vi är positiva till denna nya möjlighet, säger Åke Natt och Dag, ansvarig för Hälsa och Miljö hos Coop Norden AB. - Den kan hjälpa den ekologiska odlingen och uppfödningen med avsättning av råvaror som annars inte skulle finna avsättning som ekologiska. - Produkter med KRAV-godkända ingredienser kan spela en roll inom Hemköpskedjans satsning på hälsa. Även inom färdigmat och frukostprodukter kan konceptet få framgång, tror Pär Bygdeson, ansvarig för Sortiment och Inköp hos Axfood Sverige AB. - KRAV-registrering, som vi kallar denna nya marknadsföringsmöjlighet, lanseras till förädlingsindustrin under våren, berättar Ewa Bellbrant. – Så redan i höst bör butikerna kunna erbjuda sina miljö- och hälsomedvetna kunder nya spännande produkter med KRAV-godkänt innehåll, utöver det ekologiska sortiment som redan finns på marknaden. Ytterligare information: Ewa Bellbrant, chef för livsmedelsavdelningen, tel 070-587 06 00, 018-10 75 07 Se även www.krav.se/livsmedel Bilder: Illustrationer som beskriver det nya konceptet finns att ladda ner på http://www.krav.se/kampanj_Illustrationer.asp