Ny KRAV-sill från Abba till påsk

I år får det ekologiska påskbordet en efterlängtad nyhet - Abba KRAV-märkt löksill. Sedan tidigare finns Abba KRAV-märkt senapssill. - Lanseringen av vår KRAV-märkta senapssill har gått mycket bra. Nu är vi glada att lansera ytterligare en ekologisk variant så att vi kan erbjuda valmöjlighet till alla som vill välja miljövänligt, säger Maria Alexandersson, produktchef för Abba sill. Lagom till påskens sillsäsong lanseras Abba KRAV-märkt löksill. Det blir den andra KRAV-märkta sillen på marknaden, tillsammans med Abba KRAV-märkt senapssill som lanserades julen 2006. Att valet föll på löksill beror på att det är den mest populära sillinläggningen i hela landet. Allra populärast är löksill i södra Sverige, särskilt i Skåne. Skåningarna utmärker sig också genom att vara de som är gladast i sill till just påsk. Abbas sortiment av KRAV-märkt sill innehåller nu en sillinläggning i klar lag och en krämig sill. Det har visat sig att vilken typ av sillinläggning man föredrar är en generationsfråga. Många äldre föredrar sill i klar lag, som löksill, medan många yngre föredrar en krämig sill, som senapssill. Med den nya KRAV-sillen kan Abba erbjuda ekologisk sill som passar både de yngre och de äldre sillälskarna. Och många sillälskare finns det. I stort sett alla svenskar äter sill – hela 7 av 10 svenskar äter sill! - Vi är glada att Abba fortsätter sin satsning på KRAV-märkt sill. Nu när sortimentet breddas blir det lättare för konsumenter att välja fisk med miljöprofil, säger Marc Wester, fiskesakkunnig vid KRAV. -KRAV står för bra miljö och det vill vi som marknadsledare stödja. Det som är bra för havet är bra för oss och vi vill bidra till ett långsiktigt och balanserat fiske, säger Maria Alexandersson. Pressbild finns att ladda ner på www.newsdesk.se/pressrum/abba För mer information kontakta: Maria Alexandersson, produktchef Abba sill, 0705-26 11 54 Åsa Scherling, PR-ansvarig Abba Seafood, 0706-08 02 24 asa.scherling@procordiafood.com Marc Wester, KRAV, 0702-15 46 24 Fakta om KRAV-märkning på sill KRAV-märkningen innebär att sillen fiskas i bestånd som KRAV har bedömt klarar sig långsiktigt. För att säkerställa att fisken tas från dessa bestånd ställs krav på spårbarhet. Vidare ställs miljökrav på båtar, fiskemetoder och redskap. Maskorna i näten ska t ex vara tillräckligt stora för att släppa igenom småfisk. När det gäller en färdig produkt som Abbas löksill ställs även miljökrav på att det är ekologisk lök samt krav på tillverkningen.