Nu utbildas Sveriges första KRAV-ambassadörer

Två killar och fyra tjejer från sex svenska orter kommer att bli Sveriges första KRAV-ambassadörer. I helgen träffas de i Uppsala för att delta i den första ambassadörsutbildningen.

Under hela lördagen ska de blivande ambassadörerna lära känna varandra men framförallt lära sig mer om KRAV. Syftet med utbildningen är att bli ambassadör för KRAV och kunna representera organisationen på mässor, event och festivaler.

En av de sex personer som vill bli KRAV-ambassadör är redan en välkänd mat-entusiast:
– Jag vill bli KRAV-ambassadör för våra barns skull, för de kommande generationerna, säger Camilla Sparring som startade Matuppropret i Dalarna, en namninsamling för bättre mat på skolor och äldreboenden.

– Vi behöver ett hållbart jordbruk fritt från bekämpningsmedel. Och ska vi snacka mat så ska vi snacka mat från jord till bord, ner i magen och åter till jorden, säger hon.

De blivande KRAV-ambassadörerna kommer från Stockholm, Svärdsjö, Karlstad, Norrköping, Göteborg och Gävle.

– På kort tid har vi fått kontakt med många som vill bli KRAV-ambassadörer och det är suveränt att samla några av dem på KRAVs första ambassadörsutbildning. Det här ger oss en unik möjlighet att lyssna på och prata med engagerade konsumenter, säger Lars Hällbom, Regelchef KRAV.

KRAV-ambassadör: http://www.krav.se/krav-supporter/KRAV-ambassador

Lars Hällbom, Regelchef KRAV 018 17 45 18
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 018 17 45 06

KRAV är miljömärkningen för ekologisk mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel och innehåller bara naturliga tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• Alla KRAV-produkter kontrolleras.