Nu kan torsk och kolja KRAV-märkas

Linfångad nordostarktisk torsk och kolja utanför Vesterålen i Norska havet har godkänts av KRAV. - Det känns fantastiskt roligt att kunna ge det här beskedet till alla konsumenter. Man kan äta torsk med gott samvete, bara den är fiskad på rätt ställe och med rätt metoder, säger Lena Söderberg, vd för KRAV. Miljömedvetna konsumenter har sedan flera år valt bort torsk eftersom arten är hotad på många håll. Men nu får konsumenterna en annan valmöjlighet. Den KRAV-godkända torsken fiskas i områden där bestånden tål ett skonsamt fiske. - WWF välkomnar möjligheten för konsumenter att välja KRAV- certifierad torsk och kolja. Det är positivt att selektiva och väl reglerade fisken certifieras och lyfts fram i grönt ljus, säger Inger Näslund, fiskeexpert vid Världsnaturfonden WWF. - För övrig torsk gäller samma rekommendationer som tidigare. Samtidigt med torsken godkändes också fiske på ett koljebestånd i samma område. Båda fiskarterna kommer att fångas med krok, en metod som bedöms vara skonsam och medför ett minimum av onödiga bifångster. Sedan tidigare finns det KRAV-godkända räkor och sill på marknaden. Det finns också odlad lax och torsk. - Nu när kolja och vildfångad torsk tillkommer finns förutsättningarna för ett bredare sortiment av KRAV-märkt fisk och fiskprodukter säger Lena Söderberg. Det kommer att dröja till tidigast i mitten av januari innan den första KRAV-märkta torsken finns på marknaden. Torsken får nämligen bara fiskas under perioden januari-april. Koljan kan däremot fiskas året runt och skulle därför kunna lanseras tidigare. Det är ännu inte klart var man kommer att kunna köpa fisken. - Det här är högkvalitativa produkter som sannolikt kommer att säljas färska eller på restaurang. Det är mindre troligt att man kommer att hitta dem i frysdiskarna, säger Lena Söderberg. Kontaktpersoner: Lena Söderberg, vd KRAV, tel 070-622 78 46 Marc Wester, fiskesakkunnig KRAV, tel 070-215 46 24 Inger Näslund, Världsnaturfonden WWF, tel 070-105 30 57 Det här är KRAV-godkänt fiske: För att ett fiske ska bli KRAV-godkänt ska experter bedöma att beståndet klarar detta långsiktigt. Fisket görs med säkra metoder och godkända redskap. Spårbarheten är också viktig. Genom att positionsbestämma fartygen kan man kontrollera att de endast fiskar på godkända bestånd. Ytterligare information om KRAV-godkänt fiske finns på www.krav.se/fiske.asp Om KRAV: KRAV ekonomisk förening verkar för en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel och råvaror från ekologiskt jord- och vattenbruk samt uthålligt fiske. KRAV arbetar med opinionsbildning, utbildning, regelutveckling samt certifiering av ekologisk produktion genom dotterbolaget Aranea. KRAV står också bakom KRAV-märket, som står för: Bra miljö, God djuromsorg, God hälsa och Socialt ansvar. Det finns cirka 4 300 KRAV-anslutna företag som representerar hela kedjan från jord till bord - från lantbrukare till butiker och restauranger.