Mer ekologisk mat på Stockholms sjukhus

Nu blir det mer ekologisk mat på flera sjukhusrestauranger i Stockholms län. Sodexo som driver restaurangerna har  valt att certifiera enligt KRAVs förnyade restaurangregler.

Certifieringen gäller för restaurangerna på Danderyds sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset Solna, Huddinge och Södertälje sjukhus. KRAV-certifiering är en del av Sodexos miljö- och hållbarhetsarbete i samklang med landstingets uppsatta miljömål på 25 procents andel ekologiska livsmedel.

KRAV är en välkänd märkning som går hand i hand med sjukhusens miljöarbete. Restaurangerna på sjukhusen har därmed tagit ytterligare ett steg för ett hållbart samhälle, säger Frida Hemmingsson, miljöansvarig på Danderyds sjukhus.

Från och med i år kan restauranger KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter
  • Två märken = 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = 90 % KRAV-godkända produkter

Sodexo har valt att börja med ett KRAV-märke.

KRAV-certifieringen är ett utmärkt sätt att i linje med landstingets miljömål öka andelen ekologiskt i våra restauranger samtidigt som vi tillhandahåller en efterfrågad produkt till våra gäster, säger Jonas Parkvall, Distriktchef på Sodexo.

Sodexo är en av Sveriges ledande måltidsleverantörer och har nyligen blivit en av 27 medlemmar i KRAV ekonomisk förening.

– Vi är glada över att ha en så stor och viktig aktör i restaurangbranschen som medlem, i synnerhet med tanke på Sodexos kunnande inom offentliga upphandlingar, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

Idag finns knappt 600 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Cirka 270 privata och drygt 315 inom offentlig sektor.

Om Sodexo
Om KRAV

Jonas Parkvall, Distriktschef Sodexo, 08-5788 5768
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018 17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV: 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.