KRAV vill öppna för torskfiske i Östersjön

Just nu överväger KRAV att godkänna torskfiske för KRAV-certifierade fiskebåtar i Östersjön.

– Torskbestånden i de östra delarna av Östersjön har utvecklats så positivt att KRAV nu vill tillåta KRAV-certifierade fiskebåtar att fiska där, säger Lars Hällbom, Regelchef KRAV.

Förslaget att öppna torskbeståndet har accepterats av KRAVs fiskekommittée och ligger just nu som öppen remiss på KRAVs hemsida.

Remisstiden löper ut den 17:e september och om torsk-beståndet slutligen godkänns blir det det första fiskbeståndet i Östersjön som KRAV-certifierade fiskebåtar får fiska på. De flesta av KRAVs nio fiskbestånd ligger i de fiskrika delarna av Barents hav och Norska havet.

– Vår förhoppning är att konsumenter inom en snar framtid ska kunna köpa Östersjötorsk med gott samvete. KRAV-märket sitter bara på fisk från fiskrika vatten och som fångats enligt KRAVs regler, säger Lars Hällbom.

KRAV-godkänt fiske står för:

Hållbarhet: I dag sker KRAV-certifierat fiske på nio fiskbestånd som kontrollerats och bedömts av ICES, internationella havsforskarrådet. Även eventuella miljögifter i fiskbeståndet kontrolleras. För höga halter av dioxiner och tungmetaller innebär att det inte godkänns.

Klimatsmart: KRAV-certifierat fiske görs med begränsad klimatpåverkan, bland annat regleras att bara 0,5 liter bränsle per kilo fångad fisk får användas, samt vilken bränsle och köldmedia som får användas. En KRAV-fiskad torsk ger bara upphov till hälften så stora utsläpp av växthusgaser som vanligt torskfiske*.

Etik: KRAV-fiske görs med redskap som begränsar bifångster och effekter på ekosystemen. KRAV tillåter normalt inte bottentrålning.

Spårbarhet: KRAV-fiske görs med positionsbestämning av fiskebåtarna så att konsumenten får en riktigt bra uppfattning om vem som har fångat fisken och var.

*Enligt en rapport som KRAV tagit fram i samarbete med SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik.

Läs mer om KRAVs fiskeregler och fiskerapporten: http://www.krav.se/Foretag/Certifieringar/Fiske/
Tyck till om remissen:

Lars Hällbom, Regelchef KRAV: 018 17 45 18
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV: 918 17 45 06

KRAV är miljömärkningen för ekologisk mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel och innehåller bara naturliga tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• Alla KRAV-produkter kontrolleras.