KRAV tar fram ursprungsmärkning

Nu blir det lättare att välja lokalt producerad mat i butiken. KRAV tar det första steget mot en ursprungsmärkning. - Det här är starkt efterfrågat av konsumenterna. De behöver hjälp att hitta rätt nu när det är så många företag som utger sig för att vara lokala trots att det råder förvirring om vad lokalt innebär, säger Johan Cejie, regelutvecklingschef vid KRAV. Nu finns möjligheten att påverka reglernas utformning genom att svara på en remiss. Många konsumenter efterfrågar en möjlighet att välja mat med tydligt ursprung. Antingen för att man vill handla lokalt eller för att man vill ha produkter från ett visst område. Under 2007 och 2008 arbetar därför KRAV med en möjlighet att marknadsföra en produkts ursprung på ett tydligt sätt. Många KRAV-anslutna har framfört önskemål om att kunna kombinera KRAV-märket med ett tydligt geografiskt ursprung, till exempel ett län eller en ort. Frågorna i arbetet berör om det är platsen för beredning eller råvarornas ursprung som är det viktiga. Men också vilka råvaror i produkten som ger den dess lokala karaktär. Kan t ex en sylt anses komma från Gästrikland när sockret inte ens är svenskt? I dagarna har en remiss skickats ut, som ger en översikt av nuläget. - Vi kan konstatera att det finns ett stort antal lokala och regionala koncept som marknadsför sig, men det är lite svårt för konsumenter att veta vad som är vad, säger Johan Cejie. - KRAVs initiativ kan förhoppningsvis hjälpa till att ge branschen en enad bild av hur man ska använda lokalmatsbegreppet. Remisstiden sträcker sig fram till den 15 maj. Remissen och ytterligare information finns på http://www.krav.se/sv/Foretag/KRAVs-regler/Ursprung/ Kontaktpersoner: Regelutvecklingschef Johan Cejie 070-665 93 76