KRAV och Debio fördjupar samarbetet om hållbart fiske

KRAV och dess norska motsvarighet Debio har nu avtalat att gemensamt förvalta reglerna för vattenbruk och fiske. Syftet är att främja och utveckla marknaden för hållbara marina produkter.

Samordningsvinsterna är tydliga när KRAV och Debio nu gör gemensam sak kring bland annat regelutvecklingen. I framtiden kommer KRAV att lägga fokus på att utveckla och förvalta reglerna för vildfångad fisk, medan Debio tar hand om reglerna för odling, så kallat vattenbruk.
– Istället för att sitta på varsin kammare och göra samma sak har vi delat upp ansvaret. Det gör att vi sparar stora utvecklingskostnader. Tid som vi istället kan lägga på att sälja in våra regler till andra länder, säger Lars Hällbom på KRAV i Uppsala.

Det land som ligger närmast till hands för den norsk-svenska fiskealliansen är Tyskland, som har en enorm marknad för miljömärkta livsmedel.
I Tyskland finns minst två klart dominerande ekomärkningar för mat. Tanken är att fisken ska säljas med stöd av den aktuella marknadens mest etablerade ekomärkning. Det blir alltså inte KRAV- eller Debio-märket som går på export, utan bara de regler som utvecklats av dessa organisationer.
– Det allra bästa både för producenter och konsumenter är att vi använder det märke som folk känner till och litar på. Svenskarna har KRAV, norrmännen Debio och i Tyskland är Naturland välkänt, säger Lars Hällbom.

I dag finns ett större antal KRAV-märkta fiskprodukter på marknaden och svenskarna visar stort intresse för dessa. Tanken på att köpa KRAV-fisk är lockande för många, men få vet att produkterna redan finns i handeln.
Det fördjupade samarbetet mellan Debio och KRAV ska också stötta upp informationen om hållbara fiskprodukter till konsument. Fokus ligger dock på att hjälpa producenterna att utöka sina marknader. Syftet med det är att få upp efterfrågan på fiskprodukter som är certifierade enligt KRAVs och Debios standard. Detta i sin tur gör att fler fiskare kan ställa om sina fångstmetoder och börja fiska hållbart.

KRAV och Debio har samarbetat kring frågor som rör hållbart fiske i flera år, men i den nygamla överenskommelsen mellan aktörerna gäller också att vinsten för eventuella licensintäkter delas, oavsett vilken märkning som används mot konsument.
Detta gäller även de märkningar som tillkommer i andra länder och är förstås ett incitament till fler aktörer att vilja hänga med i samarbetet. Miljömärkt fisk är nämligen en snabbt växande marknad.
Den ökande försäljningen av KRAV-fisk bidrar till att finansiera utvecklingen av hela den hållbara fiskenäringen. Alla som värnar om livet i våra hav kan stötta satsningen genom sina dagliga inköp.
– Idag frågar konsumenterna efter miljövänligare alternativ i alla varukategorier, även fisk. KRAV-fisken har tagits emot väl och vi ser mycket optimistiskt på utvecklingen, säger Lars Hällbom.

Fakta:
Debio är KRAVs motsvarighet i Norge och arbetar precis som KRAV med att utveckla regler för hållbar livsmedelsproduktion. De båda organisationerna har sedan 2004 delvis gemensamt arbetat med att ta fram de regler som i dag täcker fiske, fiskodling och förädling av marina produkter.

För närvarande finns över 80 olika KRAV-märkta fisk- och skaldjursprodukter på marknaden. Först ut var inlagd sill från Abba, 2006. Den har nu fått sällskap av både Kalles kaviar, blåmusslor och torskfilé.

Under de två senaste åren har KRAV godkänt över tjugo fiskebestånd och det finns god tillgång på KRAV-märkt fisk, både i matvaruaffärerna och hos restauranggrossisterna. Sveriges största leverantör av musslor fick under vintern 2009 ett KRAV-godkännande av sina musselodlingar.