KRAV fortsätter låta mjölkkor gå på bete

KRAV fortsätter låta mjölkkor gå på bete

Idag har en statlig utredning presenterat ett förslag som innebär att mjölkkor kan undantas från att gå på bete. Om beteskravet försvinner, kommer inte mjölkkor hos KRAV-certifierade bönder att beröras. De kommer även i fortsättningen att få gå ute och beta.

– KRAV ser stora fördelar med att mjölkkor får beta. Betande kor får utlopp för ett naturligt beteende, och bidrar samtidigt till biologisk mångfald och öppna landskap. Därför kan vi lova att mjölkkor på KRAV- certifierade gårdar även i fortsättningen kommer att få gå på bete, säger Emma Rung, vd på KRAV.

Utredningen föreslår att mjölkkor i lösdrift ska kunna undantas från beteskravet. Den nuvarande svenska beteslagstiftningen är unik. Den innebär att alla mjölkkor i Sverige ska få vara ute och beta minst 6 timmar per dygn under sommarens betesperiod. Beteskravet infördes 1988. Om det tas bort kan man därefter få hålla mjölkkor inomhus året om, hela deras liv.

KRAV har extra tuffa regler för bete och utevistelse för mjölkkor. De innebär att omkring 36 000 mjölkkor får vara ute, andas frisk luft och röra på sig minst 12 timmar per dygn under betesperioden. Utöver själva utevistelse har KRAV en regel för bete som saknar motsvarighet. KRAVs regel säger att mjölkkor på KRAV-certifierade gårdar under hela betesperioden ska få minst 50 procent av sitt dagliga grovfoder från bete.

– Vi behåller vårt beteslöfte oavsett vad som beslutas om beteskravet. Konsumenter kommer alltid kunna välja ”betesmjölk” från KRAV-certifierade mjölkgårdar, säger Emma Rung vd på KRAV.

Den utredning som presenterades 29 augusti kommer nu att beredas i Regeringskansliet. Regeringens förslag ska sedan remitteras innan ett beslut fattas om beteskravet för mjölkkor.

Fakta om KRAV: KRAV driver utvecklingen av ekologisk produktion, med extra tuffa krav för biologisk mångfald, god djurvälfärd, mindre klimatpåverkan och bättre arbetsvillkor.

Presskontakt: Klara Danielsson, 070-665 01 64

Pressbilder: Bilder på Emma Rung finns i KRAVs pressbildbank