KRAV firar 20-årsjubileum

Från okänd uppstickare till ett av Sveriges mest kända varumärken – och det på bara 20 år! Måndagen den 21 februari är 20 år sedan KRAV bildades. Idag är KRAV-märket känt av 93 procent av svenska folket. Men fortfarande är det bara cirka 3 procent av livsmedelskonsumtionen som är ekologisk. - Den andelen måste öka om samhället menar allvar med satsningen på en hållbar utveckling, säger Lena Söderberg, vd för KRAV. Historien om KRAV är en framgångssaga. Då: en ideell förening, som bildades vid köksbordet vid gården Sörtorp i Sörmland av några ekologiska lantbrukare. Idag: en av världens största certifieringsorganisationer för ekologisk produktion med 5 000 anslutna företag, bortåt 4 000 KRAV-godkända produkter och med kontor i hela Sverige. På 20 år har antalet KRAV-kontrollerade gårdar i Sverige tiodubblats. Samtidigt har butikernas utbud av ekologiska produkter revolutionerats. Från att huvudsakligen ha funnits på basprodukter, som mjöl och potatis, finns KRAV-märket nu på alla slags produkter – från brännvin och barnmat till pyttipanna och parmesanost. Det finns också KRAV-anslutna restauranger. - Det är en otrolig utveckling, som har kommit till stånd tack vare att så många goda krafter har enats kring en idé. Under KRAVs paraply kan konsumenter, handel, producenter och miljöintressen mötas, säger Lena Söderberg. Samtidigt är hon bekymrad över att utvecklingen inte har kommit längre. Sverige närmar sig målet att 20 procent av jordbruksarealen ska odlas ekologiskt, men de ekologiska livsmedlen utgör bara några få procent av totalkonsumtionen, en ekvation som är oroande. - En av KRAVs största utmaningar framöver är att öka efterfrågan på marknaden. Vi föreslår att samhället sätter som mål att 20 procent av matkonsumtionen ska vara ekologisk. - Det finns ett stort intresse, inte minst hos unga, för frågor som handlar om hälsa, miljö och djuromsorg. Vill vi ha en hållbar utveckling måste vi – företag, beslutsfattare, opinionsbildare och andra samhällsaktörer – ta till vara på det engagemanget. Läs mer om KRAVs historia och ladda ner KRAVs jubileumsmärke på www.krav.se Ytterligare information: Lena Söderberg, vd KRAV, tel 018-10 02 96, 070-622 78 46