KRAV får 2005 års Konsumentpris

KRAV har idag tilldelats Sveriges Konsumentråds årliga pris ”Blåslampan”. – Vi är väldigt glada och stolta över att få priset. Det är ett kvitto på att konsumenterna uppskattar det vi gör, säger Lena Söderberg, vd för KRAV. För andra året delar Sveriges Konsumentråd ut sitt Konsumentpris. Det delas ut till en person, organisation eller ett företag som på ett utmärkt och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Årets pris går till KRAV. – KRAV gör det enklare för konsumenterna att välja och ta ställning för miljön och det är en mycket viktig insats. KRAV har agerat som en nödvändig "blåslampa" och därmed fått rejäl fart på utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumentråd. Juryns motivering för 2005 års konsumentpris ”Blåslampan” går till KRAV för: ”- att ni gör det enklare för konsumenterna att ta ställning och välja ekologiskt. helhetsfilosofin – både på vilka krav som ska ställas och att KRAV-märket kan finnas både på varor och på butiker, restauranger, storhushåll etc. bredden på det KRAV-märkta – cirka 4 000 varor från barnmat och brännvin till pyttipanna och parmesanost. att ni sätter fart på producenterna och har kraft att utmana det konventionella jordbruket. att ni genom märkningen skapar debatt och får många att förstå att miljöfrågorna är viktiga, berör oss alla och ställer krav på oss alla. att ni är ett så bra exempel på handfast, konsumentvänligt miljöarbete. att vi hoppas att ni och andra aktörer ska sporras att fortsätta arbetar för en hållbar utveckling. " - Utmärkelsen ”blåslampa” känns väldigt passande. Vi har varit en blåslampa under de 20 år vi har funnits. Den här utmärkelsen ger oss inspiration att fortsätta att utmana och verka för en hållbar livsmedelsproduktion, hand i hand med konsumentintresset, säger Lena Söderberg. Ytterligare information: Lena Söderberg, vd KRAV, tel: 070-622 78 46. Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumentråd, tel: 070-797 79 87